Obrazy
Podsbírka obrazů je členěna do tří základních okruhů – staré evropské umění (kurátoři Mgr. Gabriela Elbelová – nizozemské malířství, Mgr. Zdeněk Kazlepka, Ph.D. – italské malířství), evropské umění 19. století (kurátorka Mgr. Martina Potůčková) a české a středoevropské umění 20. a 21. století (kurátor Mgr. Ladislav Daněk). V současnosti je v ní spravováno 2746 exponátů.
Kolekce starého evropského umění je co do počtu nejskromnější součástí podsbírky (188 obrazů). Fond byl získáván spíše nahodile, původ mnoha obrazů souvisí se sbírkami zaniklých olomouckých muzeí, některá díla pocházejí z konfiskací přerozdělených v 50. letech 20. století Fondem národní obnovy. Soubor zahrnuje italskou, nizozemskou a středoevropskou malbu od 14. do 18. století s těžištěm v barokním středoevropském malířství. Mezi nejvýznamnější díla tohoto fondu patří obraz Kojící madona od neapolského barokního malíře Bernarda Cavallina, Fantastická krajina s mlýny a malířem od významného nizozemského manýristického krajináře Fredericka van Valckenborcha a rozměrné plátno Karla Škréty ze svatováclavského cyklu Sv. Václav dává kácet modly a stavět křesťanské chrámy. V rámci akviziční politiky MUO se od roku 1990 podařilo doplnit kolekci o několik ojedinělých, nicméně hodnotných děl, která významně obohatila stávající soubor a jsou součástí instalace obrazárny ve stálé expozici Arcidiecézního muzea v Olomouci. Především jde o mimořádně kvalitní obraz rudolfínského malíře Mattháuse Gundelacha Adam a Eva, dále plátno se starozákonním výjevem Hagar a Ismael na poušti od vrcholně barokního římského malíře Pier Francesca Moly, dvě monumentální protějšková plátna Apollona a Merkura od Benátčana Pietra della Vecchia a komorní nizozemská deska s výjevem Panny Marie s Ježíškem z okruhu Jooseho van Cleve.
Celý fond starého evropského malířství byl spolu s obrazovou sbírkou Olomouckého arcibiskupství odborně zpracován formou vědeckých katalogů a jeho výběr byl současně vystaven v expozicích Olomoucká obrazárna I.–III. (Muzeum umění Olomouc – Arcidiecézní muzeum Olomouc, 1994–2000, 2000–2008, 2008–2010) a na výstavě Od Tiziana po Warhola. Muzeum umění Olomouc 1951–2011 (Olomouc, 2012). Několik výjimečných děl starého umění je od roku 2006 prezentováno také ve stálé expozici Arcidiecézního muzea Olomouc Ke slávě a chvále. Tisíc let duchovní kultury na Moravě. Vzhledem k tomu, že expozice se dílčím způsobem čas od času obměňuje, tak nemusí být vždy k vidění všechna uvedená díla.
Kolekce starého evropského umění je co do počtu nejskromnější součástí podsbírky (188 obrazů). Fond byl získáván spíše nahodile, původ mnoha obrazů souvisí se sbírkami zaniklých olomouckých muzeí, některá díla pocházejí z konfiskací přerozdělených v 50. letech 20. století Fondem národní obnovy. Soubor zahrnuje italskou, nizozemskou a středoevropskou malbu od 14. do 18. století s těžištěm v barokním středoevropském malířství. Mezi nejvýznamnější díla tohoto fondu patří obraz Kojící madona od neapolského barokního malíře Bernarda Cavallina, Fantastická krajina s mlýny a malířem od významného nizozemského manýristického krajináře Fredericka van Valckenborcha a rozměrné plátno Karla Škréty ze svatováclavského cyklu Sv. Václav dává kácet modly a stavět křesťanské chrámy. V rámci akviziční politiky MUO se od roku 1990 podařilo doplnit kolekci o několik ojedinělých, nicméně hodnotných děl, která významně obohatila stávající soubor a jsou součástí instalace obrazárny ve stálé expozici Arcidiecézního muzea v Olomouci. Především jde o mimořádně kvalitní obraz rudolfínského malíře Mattháuse Gundelacha Adam a Eva, dále plátno se starozákonním výjevem Hagar a Ismael na poušti od vrcholně barokního římského malíře Pier Francesca Moly, dvě monumentální protějšková plátna Apollona a Merkura od Benátčana Pietra della Vecchia a komorní nizozemská deska s výjevem Panny Marie s Ježíškem z okruhu Jooseho van Cleve.
Celý fond starého evropského malířství byl spolu s obrazovou sbírkou Olomouckého arcibiskupství odborně zpracován formou vědeckých katalogů a jeho výběr byl současně vystaven v expozicích Olomoucká obrazárna I.–III. (Muzeum umění Olomouc – Arcidiecézní muzeum Olomouc, 1994–2000, 2000–2008, 2008–2010) a na výstavě Od Tiziana po Warhola. Muzeum umění Olomouc 1951–2011 (Olomouc, 2012). Několik výjimečných děl starého umění je od roku 2006 prezentováno také ve stálé expozici Arcidiecézního muzea Olomouc Ke slávě a chvále. Tisíc let duchovní kultury na Moravě. Vzhledem k tomu, že expozice se dílčím způsobem čas od času obměňuje, tak nemusí být vždy k vidění všechna uvedená díla.
Pro vznik souboru evropských malířských děl 19. století (více než 200 obrazů) byla důležitá především dvě období. Jednak to bylo období po roce 1900, kdy mohlo Historické muzeum města Olomouce (jeden z předchůdců MUO) nakupovat přímo z výstav, které v Olomouci pořádala zdejší Společnost přátel umění. Pak to byla doba po založení Galerie výtvarného umění (dalšího předchůdce muzea) v roce 1951, kdy se součástí veřejných sbírek stala řada děl získaných převody nebo nákupy. Malířské práce 19. století však nebyly v novodobé Olomouci nikdy systematicky sbírány. Přesto podsbírka obsahuje mnoho kvalitních děl většinou středoevropské provenience. Z řady autorů můžeme uvést např. Jakoba Alta, Vojtěcha Bartoňka, Ludwiga Halausky, Adolfa Hoelzela, Vojtěcha Hynaise, Adolfa Chwaly, Aloise Kalvody, Eduarda Peithnera von Lichtenfels, Antonína Machka, Antonína a Josefa Mánesa, Luďka Marolda, Julia Mařáka, Gabriela Maxe, Alfonse Muchy, Josefa Navrátila, Jana Preislera, Jakuba Schikanedera, Antonína Slavíčka a Jožu Uprku. K nejvýznamnějším přírůstkům po roce 1990 patří např. díla Václava Brožíka, Friedricha Gauermanna, Bedřicha Havránka, Václava Hradeckého, Antonína Hudečka, Antonína Chittussiho, Beneše Knüpfera, Ludvíka Kohla, Otakara Lebedy, Stanislava Lolka, Bedřicha Piepenhagena, Maxmiliána Pirnera či Václava Radimského.
Obdobně jako fond starého evropského malířství byla také kolekce obrazů 19. století spolu s díly Olomouckého arcibiskupství zpracována a výběrově vystavena v expozici Olomoucká obrazárna IV. (Olomouc, 2016). Výběrově byla díla 19. století prezentována také na výstavě Od Tiziana po Warhola. Muzeum umění Olomouc 1951–2011 (Muzeum umění Olomouc – Muzeum moderního umění – Trojlodí, 2012).
Vybrané okruhy
VYBRANÉ SBÍRKOVÉ OKRUHY Z OBDOBÍ PO ROCE 1945
DOZNÍVÁNÍ SURREALISMU, LYRICKÁ A GESTICKÁ ABSTRAKCE (50.–60. LÉTA 20. STOLETÍ)
Vedle stěží zařaditelných solitérů lze v neoficiální sféře výtvarného umění 50. let sledovat několik názorově i formálně odlišných proudů včetně generačního převrstvení, a to nejen u nás, ale v různých modifikacích rovněž v Polsku, Maďarsku a na Slovensku.
Zjednodušeně řečeno, nejstarší nekonformní tvůrci v různých osobních polohách aktuálně rozvíjeli odkazy předválečné avantgardy, z níž se vzhledem ke společenské realitě jevil jako stále aktuální zvláště surrealismus. U mladších umělců se pak převážně setkáváme s četnými podobami figurativního umění vycházejícího z poučení klasickou modernou, přetavenou až do úzkostné podoby. Odvážně a zcela jiným směrem vykročilo několik osamělců, kteří v době, kdy abstraktní umění bylo považováno za krajně „zavrženíhodný formalismus,“ vstoupili do širokého proudu lyrické či gestické abstrakce a odtrženi od jejího přirozeného a ranějšího rozšíření v západní Evropě vytvořili její specifickou středoevropskou modifikaci.
Autorské zastoupení: Česko: Josef Istler,Ludmila Padrtová, Tomáš Vosolsobě, Jan Kotík. Polsko: Kazimierz Mikulski, Alfred Lenica, Tadeusz Kantor, Jerzy Kujawski.
STRUKTURÁLNÍ ABSTRAKCE (50.–60. LÉTA 20. STOLETÍ)
Koncem 50. let se pro veřejnost sice nezřetelně, ale pro dnešní dějiny umění zcela jasně, začala formovat silná generace mladých umělců, kteří tehdy většinou ještě studovali na vysokých výtvarných školách. Chtěli v českém prostředí prosadit to, co už v západní Evropě bylo rámcově přijímáno pod pojmem informel, tedy umění, které je v domácím kontextu chápáno šířeji jako strukturální abstrakce. Opět se jednalo o další významné úsilí vyrovnat krok se západoevropským uměním, aniž by umělci ztratili ze zřetele étos vyjádřit se po svém a razantně ke společenské realitě. Přestože se v souvislosti s odhalením Stalinova kultu osobnosti Nikitou Chruščovem v roce 1956 začala postupně uvolňovat kulturní politika, nelze zapomenout, že společnost zbavená základních lidských svobod byla stále ovládána komunistickou stranou a ve vězení trpěly tisíce politických vězňů. Odtud pramení syrové až brutální zpracování „pokožky“ většiny děl, v jiných je naopak zřetelný obrat ke spiritualitě.
Autorské zastoupení: Česko: Jan Kubíček, Aleš Veselý, Robert Piesen, Mikuláš Medek, Zbyněk Sekal. Slovensko: Rudolf Fila. Polsko: Jadwiga Maziarska, Rajmund Ziemski.
PÍSMO A OBRAZ, VIZUÁLNÍ POEZIE (60.–70. LÉTA 20. STOLETÍ)
Jedním z mimořádných fenoménů umění 60. let v euroatlantickém prostoru byl obnovený zájem o poznání avantgardního umění v těch jeho liniích, které se jevily tehdejším teoretikům jako nejradikálnější a ještě nevyčerpané i pro stávající umění. Do zorného pole se mimo jiné dostalo také zkoumání vztahu mezi obrazem a písmem, na jehož pilířích je postavena anticko-židovsko-křesťanská civilizace. Období šedesátých let bylo nejen v oblasti umění dobou pozoruhodného kvasu, není proto překvapující, že impuls daný umělcům ke zkoumání nových vztahů mezi obrazem a písmem zasáhl nejen západní, ale i střední Evropu. Jedním z jeho plodů byla vedle řady dalších inovací mohutná vlna experimentální či vizuální poezie, která objevovala nové podoby vztahů mezi zobrazením a textem a rychle se šířila i mimo zmíněné kontinenty. Tento zájem v různorodých podobách nově reflektoval, anebo zpochybňoval smysl závěsného obrazu a neutichl ani v následujících desetiletích. Naopak v rámci konceptuálního a postkonceptuálního umění nabyl nových, často značně sofistikovaných forem, které se rozvíjejí dodnes.
Autorské zastoupení: Česko: Eduard Ovčáček, Jan Kubíček, Jiří Kolář, Slavoj Kovařík, Miroslav Šnajdr st., Dalibor Chatrný, Jan Wojnar. Slovensko: Miloš Urbásek. Maďarsko: Endre Tót. Itálie: Domenico Rotella (Mimmo Rotella).
GEOMETRICKÉ STRUKTURY, OP ART, KINETISMUS (60.–70. LÉTA 20. STOLETÍ)
Strukturální abstrakce, charakteristická temnou barevností a využitím různorodých syrových materiálů, se začala v českém prostředí přežívat kolem roku 1963. Popřípadě se v uhlazené podobě stala téměř módní a doznívala u méně nadaných autorů až do závěru 60. let. V době její zapadající slávy (a nesmiřitelnosti některých jejích autorů i teoretiků s jinými projevy) naopak začínala jiná důležitá kapitola českého umění sledované dekády. Na jejím počátku stálo volné seskupení osobnostně různě založených autorů, kteří na rozdíl od umělců informelu odmítali ve svých dílech zpřítomňovat marasmus doby. Byli přesvědčeni, že umění má v návaznosti na nejnovější vědecké poznatky rozšiřovat lidské poznání a vnímání světa a že k tomu je možné mimo jiné dospět novým zkoumáním tzv. objektivních, ve své podstatě elementárních výtvarných forem, jako jsou bod, linie, trojúhelník, čtverec či kruh včetně jejich prostorových ekvivalentů Svá díla tak oprostili nejen od všeho, co by mohlo svádět diváka k nějakému literárnímu výkladu, ale programově také vyloučili či na nezbytné minimum potlačili autorský rukopis. Nová podoba obrazů a objektů zbavených jakýchkoliv příkras, navíc založených na intelektuální rozvaze, diváky šokovala o to víc, že v českém prostředí, na rozdíl od Polska a Maďarska, nebylo radikální geometrické umění nikdy přijímáno s větším pochopením. Po víc jak půl století od jejich vzniku se však ukazuje, že tato na první pohled strohá díla jsou ve skutečnosti plná vzrušující výtvarné imaginace a že v mezinárodním kontextu jsou mnohem více ceněna než český informel, který je pro západoevropské publikum kvůli „temné obsahovosti“ těžko pochopitelný.
Autorské zastoupení: Česko: Zdeněk Sýkora, Vladimír Mirvald, Lubomír Přibyl, Pavel Laška, Dalibor Chatrný, Milan Mölzer, Jiří Hilmar. Slovensko: Milan Dobeš. Maďarsko: Victor Vasarely. Polsko: Ryszard Winiarski.
NEKONSTRUKTIVNÍ TENDENCE, SYSTÉMOVÉ UMĚNÍ, KONKRETISMUS, NOVÁ GEOMETRIE A OSOBNÍ PROGRAMY (50.–80. LÉTA 20. STOLETÍ)
Vývoj geometrického umění byl v 60. letech velmi bouřlivý a natolik pestrý, že orientace v něm je složitá jak pro diváky, tak i pro odborníky. Některá díla se dokonce mohou na první pohled jevit jako podobná. Tato situace vychází ze společného zájmu autorů, kteří důsledně a až téměř vědecky zkoumali tak základní otázky, jakými jsou například vztahy mezi plochou a prostorem či světlem a pohybem. Duch doby (Zeitgeist) přál všemu, co bylo novátorské. A tak i geometristé, v návaznosti na odkaz průkopníků geometrické abstrakce, hledali ze všech sil novou podobu umění. Jejich radikalita nakonec vyústila do mnoha do té doby nepoznaných podob systémového a konkrétního umění. Čili takového umění, které k ničemu neodkazuje a je pouze tím, čím je. Tedy novou, jedinečnou a jinak nezastupitelnou skutečností.
Toto neobyčejné intelektuální vzepětí jdoucí ruku v ruce s mimořádnou znalostí dosavadní výtvarné problematiky se v následujících desetiletích promítlo na jedné straně do nespočetných podob osobních programů, a na straně druhé vyústilo na přelomu 70. a 80. let do hnutí nové geometrie (postgeometie). Její průkopníci měli tu neskonalou odvahu, že striktní svět racionálních a ideálních forem infikovali dříve nepřípustnými prvky, například použitím ornamentu anebo různých obecně zažitých kulturních symbolů či dokonce piktogramů.
Autorské zastoupení: Česko: Jan Kubíček, Vladimír Fuka, Zdeněk Sýkora, Milan Grygar, Vladimír Kopecký, Jan Kotík. Slovensko: Milan Bočkay, Maďarsko: Vicktor Vasarely, István Nádler, Imre Bak, Dóra Maurer. Polsko: Mieczyslaw Tadeusz Janikowski, Henry Stażewski, Stanislav Gierowski, Janusz Orbitowski, Jan Pamuła. Francie: Terry Haass.
UTOPICKÉ VIZE, AKČNÍ UMĚNÍ, KONCEPTUÁLNÍ PŘÍSTUPY (60.–80. LÉTA 20. STOLETÍ)
Vypuštění první umělé družice Sputnik 1 do kosmu v roce 1957 odstartovalo novou éru lidstva. Tato naprosto převratná událost pochopitelně zasáhla i do sféry umění. Stala se výzvou i potvrzením přesvědčení výjimečných tvůrčích duchů, že umění by se mělo zbavit zažitých forem a mělo by jít ruku v ruce s těmi neodvážnějšími vědeckými vizemi. Různé utopické architektonické vize jiného uspořádání světa známe i z minulosti, ale nyní se zdálo, že řešení je už téměř na dosah. Tak lze značně zjednodušeně charakterizovat situaci, kdy v době tvrdé nesvobody, vrcholící lyrické a gestické malby, rozpuku informelu a klíčení geometristických tendencí začal v roce 1959 v naprostém osamocení vytvářet Václav Cigler svoje první krajinotvorné projektové kresby. Ciglerovy vize později vyústily do neméně pozoruhodných utopistických projektů transformací celých obytných aglomerací a v některých projektech dokonce zasahujících až do prostoru kosmu.
Jiným vizionářem změny sociální funkce umění a zároveň nositelem nových zdánlivě neuměleckých forem umění byl Milan Knížák. Od roku 1963 ve svých akcích (anglicky happenigs), záměrně pořádaných mimo zavedený svět umění, chtěl roznítit tvůrčí senzibilitu v „obyčejných“ lidech. Později, od konce šedesátých let, se k tomuto způsobu nové tvůrčí komunikace přidala řada dalších autorů a i dnes má tato kdysi tak provokativní forma uměleckého vyjádření své pokračovatele, přičemž výraz happening dokonce zlidověl.
Třetí, opět krajně radikální formou umění, která vzešla z neuvěřitelného tvůrčího vzmachu šedesátých let, bylo konceptuální umění. Také konceptualisté zavrhli tradiční formy umění a pozornost upřeli k demonstraci samotné tvůrčí mysli. Nelze zastírat, že tato forma umění, která v různých formách přetrvává rovněž dodnes, je pro laika stěží pochopitelná. Na diváka totiž klade značné znalosti nejen z dějin moderního umění, ale také například lingvistiky a dalších humanitních oborů, a navíc ještě vyžaduje jeho intelektuální spolupráci. Někdy až do takové míry, že divák sám se stává součástí díla, tedy pokud pochopí „pravidla hry“…
Autorské zastoupení: Česko: Milan Knížák, Běla Kolářová, Jan Wojnar, Jiří Kubový. Slovensko: Klára Bočkayová, Dezider Tóth, Otis Laubert, Juraj Meliš, Igor Minárik. Maďarsko: Endre Tót, Géza Perneczky, Sandor Pinczehelyi, Dóra Maurer. Polsko: Danuta Urbanowicz. Rusko: Francisco Infante, Lev Nusberg.
NOVÁ FIGURACE, ČESKÁ GROTESKA, EXISTENCIÁLNÍ FIGURACE (60.–80. LÉTA 20. STOLETÍ)
Na abstraktní tendence 60. let reagoval přibližně od druhé poloviny tohoto desetiletí široký proud nové figurace. Její impulsy proudily do českého a slovenského prostředí především z Francie. Na první pohled je však zřejmé, že obdobně jako v 50. letech byla česká varianta tohoto ve skutečnosti mezinárodního proudu poznamenaná způsobem života v socialistickém státě, který byl sice již o něco otevřenější, ale politický aparát stále bděl nad tím, aby se člověk nemohl svobodně pohybovat a žít.
Českým specifikem pak bylo, že na tuto nenormální situaci „života v kleci“ mnozí umělci reagovali černým humorem, pro který se vžilo označení česká groteska. Po obsazení Československa vojsky Varšavské smlouvy v roce 1968 došlo k druhé mohutné emigrační vlně a v zemi nastala éra reálného socialismu, který výrazně postihl i kulturní sféru. Řada špičkových umělců odešla do zahraničí. Ti zbývající se opět rozdělili na oficiální a neoficiální. Radikální formy umění, režimem částečně tolerované v šedesátých letech byly opět potlačované. Aktuální se opět stala figurální malba, jejíž vypjatá obsahová i formální podoba i po letech usvědčuje tehdejší režim z dennodenně propagované obludné lži o „radostném životě v socialismu.“
Autorské zastoupení: Česko: Adriena Šimotová, Květa Válová, Otakar Slavík, Jiří Valenta, František Ronovský, Michael Rittstein, Jiří Sozanský, Vladimír Novák, Bedřich Dlouhý, Zdeněk Beran, Boris Jirků. Slovensko: Jana Želibská, Alex Mlynárčik. Rudolf Fila. Polsko: Janusz Przybylski, Jerzy Ryszard Zielinski.
POSTMODERNÍ PŘÍSTUPY (80. LÉTA 20. STOLETÍ)
Období reálného socialismu, které trvalo od roku 1972 až do pádu železné opony v roce 1989, nebylo v neoficiální sféře ani zdaleka zaměřené jen na existenciální tématiku, jak by se mohlo zdát. Tlak režimu proti nonkonformním tvůrcům byl sice velmi silný a kulminoval po zveřejnění Charty 77, kdy řada disidentů a dalších členů kulturní opozice skončila ve vězení, nicméně v ateliérech vládl čilý ruch (a duch). Vedle geometrického, akčního a konceptuálního umění, kterému se podstatně více dařilo na Moravě a na Slovensku, se kolem roku 1983 začala formovat mladá generace. Její příslušníci právě začínali studovat na vysokých uměleckých školách a o několik let později na různých místech, v různé míře a v různých formacích proklamovali spříznění s nepřehledným, leč pro mladé tvůrce sugestivním proudem mnohohlavé evropské postmoderny. Nastala doba vášnivých mezigeneračních diskusí, vzájemných odsudků i pozvolného rozpouštění předsudků. Něco podstatného bylo ve vzduchu… Dnes, kdy je po boji, zůstalo z toho všeho už „jen umění“, které kdysi chtělo bořit všechny zavedené kánony a nyní visí celkem poklidně vedle děl někdejších uměleckých protivníků.
Autorské zastoupení:
Česko: Jan Knap, Milan Kunc, Milan Knížák, Jiří David, Vladimír Kokolia, Stanislav Judl, Petr Nikl, Jiří Kovanda, Petr Kvíčala.
Slovensko: Laco Teren.
Maďarsko: László Fehér.
Polsko: Włodzimierz Pawlak.
Německo: Peter Angermann.
Kontakt:
Mgr. Miroslav Kindl, Ph.D.
- hlavní kurátor podsbírky obrazů – stará malba
- kindl@muo.cz
- 585 514 172, 573 334 327
Mgr. Miroslav Kindl, Ph.D.
- hlavní kurátor podsbírky obrazů – stará malba
- kindl@muo.cz
- 585 514 172, 573 334 327
Mgr. Ladislav Daněk
- kurátor podsbírky obrazů 20. a 21. století
- danek@muo.cz
- 585 514 224
Mgr. Ladislav Daněk
- kurátor podsbírky obrazů 20. a 21. století
- danek@muo.cz
- 585 514 224
Mgr. Zdeněk Kazlepka, Ph.D
- kurátor italského malířství 16. až 18. století
a kurátor sbírky staré kresby - kazlepka@muo.cz
- 573 334 327
Mgr. Zdeněk Kazlepka, Ph.D
- kurátor italského malířství 16. až 18. století
a kurátor sbírky staré kresby - kazlepka@muo.cz
- 573 334 327
Mgr. Martina Potůčková
- kurátorka středoevropského malířství 17. a 18. století
- potuckova@muo.cz
- 585 514 173
Mgr. Martina Potůčková
- kurátorka středoevropského malířství 17. a 18. století
- potuckova@muo.cz
- 585 514 173
Mgr. Gabriela Elbelová
- kurátorka nizozemského malířství 16. až 18. století
- elbelova@muo.cz
- 585 514 175
Mgr. Gabriela Elbelová
- kurátorka nizozemského malířství 16. až 18. století
- elbelova@muo.cz
- 585 514 175
Mgr. Radek Látal
- správce sbírek, dokumentátor
- latal@muo.cz
- 585 514 238, 721 041 797
Mgr. Radek Látal
- správce sbírek, dokumentátor
- latal@muo.cz
- 585 514 238, 721 041 797