Nová média

Kolekce nových médií a intermédií je nejnovější a rozsahem nejmenší podsbírkou Muzea umění Olomouc. Byla založena v roce 2021 v návaznosti na projekt New Media Museums: Collecting and Preserving Media Arts in Central Europe, jehož ambicí bylo zmapovat a sdílet zkušenosti s péčí o sbírky nových médií mezi institucemi ve střední Evropě. Kromě péče o nové akvizice má za účel také zálohování a dokumentaci digitálních médií ve všech dalších podsbírkách. Sbírka obsahuje díla vytvořená po roce 2000 a aktuálně se zaměřuje na zvukové práce a audiovizuální díla.

Vznik podsbírky nových médií a intermedií byl formálně schválen Ministerstvem kultury ČR v roce 2021. Její založení úzce souvisí se snahou Muzea umění Olomouc doplnit sbírky o umělecká díla expozičního charakteru, jejichž médium odráží zrychlený technologický vývoj a změny ve společnosti od 90. let a jež reflektují tyto proměny až do současnosti. Zároveň neopomíjí ani raná technologická díla a pionýrské přístupy umělců a umělkyň rozvíjené od šedesátých let 20. století. Vybraná díla z této sbírky by měla být v budoucnu součástí dlouhodobých expozic SEFO a měla by být doplněna dlouhodobými zápůjčkami.

Nedostatečná odbornost a zkušenost s díly nových médií společně s jejich nestálým charakterem – často navíc velice náročným na údržbu – dlouhodobě odrazovala a dodnes odrazuje kurátory od sbírání novomediálních děl, čímž se mezery ve sbírkotvorné činnosti muzeí (nejen těch středoevropských) dále rozšiřují. Hlavním předpokladem pro založení sbírky proto byla realizace výzkumného projektu New Media Museums: Creating Framework for Preserving and Collecting Media Arts in Central Europe (podpořeného Visegradským fondem), který muzeum zahájilo na počátku roku 2021 spolu s institucionálními partnery ze zemí V4 (Slovenská národná galéria, Bratislava, C3 – Center for Culture and Communication, Budapešť, Centrum sztuki WRO, Vratislav, PAF Olomouc). Tento projekt založil mezinárodní platformu pro sdílení znalostí a zkušeností se sbíráním, péčí a prezentací děl nových médií. Zároveň připravil dostatečné zázemí pro vytvoření podsbírky nových médií a intermédií.

Nová podsbírka se v první fázi soustředila na reflexi stávajících sbírek muzea s cílem vybrat klíčová díla mediální povahy a s nově dosaženými znalostmi se pokusit navrhnout vhodný způsob zacházení (evidence, dokumentace, konzervace, zálohování, uložení). Část vybraných děl nově přešla do podsbírky nových médií. Pro díla, jejichž evidence v podsbírce nových médií z koncepčního hlediska nedává smysl (jsou součástí nebo doplňkovou dokumentací děl uložených v jiných sbírkách), byl pak vytvořen manuál pro zacházení. První nové akvizice, které se uskutečnily v letech 2020 a 2021 pak sloužily za případové studie pro aplikaci nově stanovených přístupů vycházejících z projektu New Media Museums.


Vznik podsbírky nových médií a intermedií byl formálně schválen Ministerstvem kultury ČR v roce 2021. Její založení úzce souvisí se snahou Muzea umění Olomouc doplnit sbírky o umělecká díla expozičního charakteru, jejichž médium odráží zrychlený technologický vývoj a změny ve společnosti od 90. let a jež reflektují tyto proměny až do současnosti. Zároveň neopomíjí ani raná technologická díla a pionýrské přístupy umělců a umělkyň rozvíjené od šedesátých let 20. století. Vybraná díla z této sbírky by měla být v budoucnu součástí dlouhodobých expozic SEFO a měla by být doplněna dlouhodobými zápůjčkami.

Nedostatečná odbornost a zkušenost s díly nových médií společně s jejich nestálým charakterem – často navíc velice náročným na údržbu – dlouhodobě odrazovala a dodnes odrazuje kurátory od sbírání novomediálních děl, čímž se mezery ve sbírkotvorné činnosti muzeí (nejen těch středoevropských) dále rozšiřují. Hlavním předpokladem pro založení sbírky proto byla realizace výzkumného projektu New Media Museums: Creating Framework for Preserving and Collecting Media Arts in Central Europe (podpořeného Visegradským fondem), který muzeum zahájilo na počátku roku 2021 spolu s institucionálními partnery ze zemí V4 (Slovenská národná galéria, Bratislava, C3 – Center for Culture and Communication, Budapešť, Centrum sztuki WRO, Vratislav, PAF Olomouc). Tento projekt založil mezinárodní platformu pro sdílení znalostí a zkušeností se sbíráním, péčí a prezentací děl nových médií. Zároveň připravil dostatečné zázemí pro vytvoření podsbírky nových médií a intermédií.

Nová podsbírka se v první fázi soustředila na reflexi stávajících sbírek muzea s cílem vybrat klíčová díla mediální povahy a s nově dosaženými znalostmi se pokusit navrhnout vhodný způsob zacházení (evidence, dokumentace, konzervace, zálohování, uložení). Část vybraných děl nově přešla do podsbírky nových médií. Pro díla, jejichž evidence v podsbírce nových médií z koncepčního hlediska nedává smysl (jsou součástí nebo doplňkovou dokumentací děl uložených v jiných sbírkách), byl pak vytvořen manuál pro zacházení. První nové akvizice, které se uskutečnily v letech 2020 a 2021 pak sloužily za případové studie pro aplikaci nově stanovených přístupů vycházejících z projektu New Media Museums.


Pavel Büchler – Trident

Dílo Trident z roku 2006 bylo vystaveno na Trienále SEFO 2021. Jde o dvě nesynchronizované videosmyčky, které autor dodal jako instalaci ve formě souborů na DVD disku, přehrávačů a monitorů s konzolemi pro uchycení na stěnu. Dílo vzniklo jako video sestřih ze záznamu zkušebního letu balistické střely nalezeného na internetu. Tří– až čtyřsekundové střihy byly následně náhodně řazeny do dvou různých půlhodinových sekvencí. Jsou přehrávány samostatně, takže konstelace obou obrazů se téměř nikdy přesně neopakuje.

Pavel Büchler (*1952) patří ke generaci, kterou v polovině 70. letech silně zasáhl posun umění k dematerilozovaným formám a výpovědím. Setkání s konceptuálním uměním a jeho působením především mimo oficiální výtvarnou scénu inspirovalo vznik jeho instalací, konceptuálních děl s použitím zastaralých technologií a “found objects”, ale i vznik autorských knih. Paralelně s výtvarnou tvorbou se zabývá teorií a kritikou v oblastech pedagogiky, současného umění, fotografie a filmu.  V jeho dílech hraje důležitou roli práce s jazykem a komunikací dialogem. Büchlerova tvorba obrazně i reálně zaplňuje prázdná místa v komplexitě smyslů a prožitků, v rovině obrazů, zvuků, formy i matérie. Soustředí se na zrušení mezery mezi „know“ a „think“. Žije a působí v Manchesteru.

Načítání obsahu…
Kontakt:

Mgr. Jakub Frank

  • kurátor sbírky nových médií – SEFO, CEAD
  • frank@muo.cz
  • 585 514 214

Mgr. Jakub Frank

  • kurátor sbírky nových médií – SEFO, CEAD
  • frank@muo.cz
  • 585 514 214