MUO PŘEDSTAVÍ V OPOLI PĚT OLOMOUCKÝCH AUTOREK
V pátek 6. září startuje v polské Opoli mezinárodní výstavní projekt Rytmy & Algorytmy, který představí volnou tvorbu několika generací autorek ze střední Evropy – mezi nimi i pětice autorek z Olomouce – Dagmar Havlíčkovou, Inge Koskovou, Miriam Macků, Eleonoru Pražákovou a Milenu Valuškovou.
„Projekt vznikl v přátelské a odborné spolupráci několika institucí jako Muzeum umění Olomouc, České centrum Varšava, Balatonfüred Modern Art Center, Instytut Liszta Warszawa a také díky laskavé podpoře Jindřicha Štreita a Balázse Szluky,“ říká Štěpánka Bieleszová, kurátorka MUO, která za vznikem projektu stojí.
Výstava se zaměří na ukázky volné tvorby několika generací autorek ze střední Evropy, které se ve své tvorbě věnují práci s linií. Zdánlivě jednoduchá, prostá a elementární LINIE, ČÁRA, ŠKRÁBANEC či DOTEK hrotu tužky nebo pera, se v jejich uměleckém podání stávají nástrojem, který je schopen, podobně jako v geometrii, vytvářet samostatný, svébytný a nezávislý prostor. Ať už jej chápeme jako objem, či prostor obklopující pomyslný střed či jádro nebo naopak jako virtuální či mentální vymezení životního rámce se všemi emocionálními strastmi.
„Důležité je také sledování inspirační zdrojů a podnětů, vedoucích u každé autorky ke zcela odlišnému výrazu. Zdrojovými momenty jsou moderní vážná hudba, monotónnost každodenní modlitby, sezónně se opakující přírodní rytmy či pohyby nebo generované kódy vedoucí k vytvoření nezaměnitelných a osobitých uměleckých děl, která neverbálně, ale za to velmi příjemným vizuálním jazykem, promlouvají k současnému divákovi a nabízejí mu útočiště nebo doslova únikový prostor z každodenní reality,“ dodává Štěpánka Bieleszová.
Výstava bude v průběhu roku prezentována v Galerie 19 v Bratislavě – Staré Městě, v Českém centru v Bratislavě, v Olomouci v Galerii G21 a v Měsské galerii v Pécsi.
Zastoupené autorky:
Česká republika:
Dagmar Havlíčková
(*1961 ve Šternberku, Česká republika)
Česká výtvarnice. Zabývá se velkoformátovou kresbou založenou na skripturálních základech. Je absolventkou Střední uměleckoprůmyslové školy v Brně (obor grafika, Ivan Chatrný, Dalibor Chatrný). Žije a tvoří v Olomouci (Česká republika).
Eleonora Pražáková
(1953 v Novém Mestě nad Váhom, Slovensko).
Česká kreslířka. Její kresebné práce jsou vyjádřením matematických poznatků v médiu kresby. Studovala na Stredné škole umeleckého priemyslu v Bratislavě (grafické oddělení, Gabriel Štrba, 1968-1972). Pracovala jako kreslička archeologických nálezů, aktuálně jako zahradnice. Působí v Droždíně u Olomouce (Česká republika).
Dagmar Havlíčková
(*1961 ve Šternberku, Česká republika)
Česká výtvarnice. Zabývá se velkoformátovou kresbou založenou na skripturálních základech. Je absolventkou Střední uměleckoprůmyslové školy v Brně (obor grafika, Ivan Chatrný, Dalibor Chatrný). Žije a tvoří v Olomouci (Česká republika).
Eleonora Pražáková
(1953 v Novém Mestě nad Váhom, Slovensko).
Česká kreslířka. Její kresebné práce jsou vyjádřením matematických poznatků v médiu kresby. Studovala na Stredné škole umeleckého priemyslu v Bratislavě (grafické oddělení, Gabriel Štrba, 1968-1972). Pracovala jako kreslička archeologických nálezů, aktuálně jako zahradnice. Působí v Droždíně u Olomouce (Česká republika).
Inge Kosková
(1940 v Brně, Česká republika).
Česká kreslířka, grafička a příležitostně se věnuje ilustraci knih.
Studovala na Univerzitě Palackého v Olomouci (1957-1961), a to jak na katedře matematiky a deskriptivní geometrie na přírodovědecké fakultě, tak i na katedře výtvarné teorie a výchovy na filosofické fakultě (Aljo Beran, Alois Kučera, František Bělohlávek, Stanislav Vymětal, Vladimír Navrátil). Od roku 1957 Působí v Olomouci (Česká republika).
Inge Kosková
(1940 v Brně, Česká republika).
Česká kreslířka, grafička a příležitostně se věnuje ilustraci knih.
Studovala na Univerzitě Palackého v Olomouci (1957-1961), a to jak na katedře matematiky a deskriptivní geometrie na přírodovědecké fakultě, tak i na katedře výtvarné teorie a výchovy na filosofické fakultě (Aljo Beran, Alois Kučera, František Bělohlávek, Stanislav Vymětal, Vladimír Navrátil). Od roku 1957 Působí v Olomouci (Česká republika).
Miriam Macků
(1964 v Žilině, Slovensko).
Česko-slovenská výtvarnice. Autorka niťových objektů, profesně se zabývá vývojem a realizací sedacího nábytku. Studovala na Vysoké zemědělské škole v Nitře (1983–1987). V roce 1997 založila firmu SakyPaky, specializující se na originální sedací nábytek. Od roku 1987 žije a působí v Olomouci (Česká republika).
Milena Valušková
(1947 v Olomouci, Česká republika)
Česká fotografka, pedagožka. Dominantně se zaměřuje na fotografii krajiny. V její tvorbě však nechybí ani dokument, zátiší a enviromentální aktivity. Absolventka FAMU (1977-1983, obor umělecká fotografie). Vyučovala fotografii na Základní umělecké škole v Olomouci (1988-2015). Žije a působí v Olomouci (Česká republika).
Miriam Macků
(1964 v Žilině, Slovensko).
Česko-slovenská výtvarnice. Autorka niťových objektů, profesně se zabývá vývojem a realizací sedacího nábytku. Studovala na Vysoké zemědělské škole v Nitře (1983–1987). V roce 1997 založila firmu SakyPaky, specializující se na originální sedací nábytek. Od roku 1987 žije a působí v Olomouci (Česká republika).
Milena Valušková
(1947 v Olomouci, Česká republika)
Česká fotografka, pedagožka. Dominantně se zaměřuje na fotografii krajiny. V její tvorbě však nechybí ani dokument, zátiší a enviromentální aktivity. Absolventka FAMU (1977-1983, obor umělecká fotografie). Vyučovala fotografii na Základní umělecké škole v Olomouci (1988-2015). Žije a působí v Olomouci (Česká republika).
slovensko:
Klára Bočkayová
(1948 v Martine, Slovensko)
Slovenská výtvarnice. Věnuje se malbě a kresbě. Interpretuje lidových témata (ubrusy, deky a výšivky), využívá frotáže jak v kresbě, tak i inovativně v malbě. Absolventka Strednej školy umeleckého priemyslu (1963—1967) a Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1967—1973). Působí ve Stupavě (Slovensko).
Klára Bočkayová
(1948 v Martine, Slovensko)
Slovenská výtvarnice. Věnuje se malbě a kresbě. Interpretuje lidových témata (ubrusy, deky a výšivky), využívá frotáže jak v kresbě, tak i inovativně v malbě. Absolventka Strednej školy umeleckého priemyslu (1963—1967) a Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1967—1973). Působí ve Stupavě (Slovensko).
Kvetoslava Fulierová
(1932 v Olomouci, Česká republika)
Slovenská malířka, grafička a houslistka. Hlavním motivem jejich prací je hudba, rytmus, pohyb, který převádí do svých děl. V letech 1942-1952 studovala Vysokú školu umeleckého priemyslu v Brne. Působí v Bratislavě (Slovensko).
Kvetoslava Fulierová
(1932 v Olomouci, Česká republika)
Slovenská malířka, grafička a houslistka. Hlavním motivem jejich prací je hudba, rytmus, pohyb, který převádí do svých děl. V letech 1942-1952 studovala Vysokú školu umeleckého priemyslu v Brne. Působí v Bratislavě (Slovensko).
Vanda Mesiariková
(1977, Prievidza, Slovensko).
Slovenská fotografka. Vystudovala Institut výtvarné a reklamní fotografie Photogenia v Brně a pokračuje ve studiu na Institutu tvůrčí fotografie v Opavě. Jejími tématy jsou prostor, život na periferii a otázka identity. Je držitelkou ocenění Slovak Press Photo 2019 a 2021. Působí v Prievidzi (Slovensko).
Vanda Mesiariková
(1977, Prievidza, Slovensko).
Slovenská fotografka. Vystudovala Institut výtvarné a reklamní fotografie Photogenia v Brně a pokračuje ve studiu na Institutu tvůrčí fotografie v Opavě. Jejími tématy jsou prostor, život na periferii a otázka identity. Je držitelkou ocenění Slovak Press Photo 2019 a 2021. Působí v Prievidzi (Slovensko).
polsko:
Emilia Bohdziewicz – Winiarska
(1941 ve Varšavě – 1994 tamtéž, Polsko)
Polská výtvarná umělkyně, specializující se na umělecký textil. V letech 1960-69 studovala na Fakultě interiérového designu na Akademii výtvarných umění ve Varšavě (Jan Kurzątkowski). Zabývala se interiérovým a nábytkovým designem. Od roku 1977 začala vytvářet umělecké textilie. Žila ve Varšavě (Polsko).
Emilia Bohdziewicz – Winiarska
(1941 ve Varšavě – 1994 tamtéž, Polsko)
Polská výtvarná umělkyně, specializující se na umělecký textil. V letech 1960-69 studovala na Fakultě interiérového designu na Akademii výtvarných umění ve Varšavě (Jan Kurzątkowski). Zabývala se interiérovým a nábytkovým designem. Od roku 1977 začala vytvářet umělecké textilie. Žila ve Varšavě (Polsko).
Joanna Przybyła
(* 1959 v Raciborzi, Polsko).
Vystudovala hudební školu prvního a druhého stupně v Opole. Studovala na Akademii výtvarných umění v Poznani (ateliér kresby Jarosława Kozłowského, ateliér sochařství Jana Berdyszaka, 1979-1984). Tvoří v různých médiích, jako je instalace, kresba, fotografie, design, hudba, architektura nebo autorský text. Žije a pracuje v Berlíně.
Joanna Przybyła
(* 1959 v Raciborzi, Polsko).
Vystudovala hudební školu prvního a druhého stupně v Opole. Studovala na Akademii výtvarných umění v Poznani (ateliér kresby Jarosława Kozłowského, ateliér sochařství Jana Berdyszaka, 1979-1984). Tvoří v různých médiích, jako je instalace, kresba, fotografie, design, hudba, architektura nebo autorský text. Žije a pracuje v Berlíně.
Katarzyna Białoń
(* 1990 w Krakowie)
Absolventka Akademie fotografie v Krakově. V letech 2009-2015 studovala filozofii na Jagellonské univerzitě, od roku 2019 studuje na Institutu tvůrčí fotografie na Slezské univerzitě v Opavě. V současné době žije a pracuje ve Varšavě.
Katarzyna Białoń
(* 1990 w Krakowie)
Absolventka Akademie fotografie v Krakově. V letech 2009-2015 studovala filozofii na Jagellonské univerzitě, od roku 2019 studuje na Institutu tvůrčí fotografie na Slezské univerzitě v Opavě. V současné době žije a pracuje ve Varšavě.
maďarsko:
Katalin Nádor
(1938-2018, Maďarsko)
Maďarská fotografka a dokumentátorka Muzea Januse Pannonia v Pécsi. Fotografovala performance skupiny Pécsi Műhely. Její experimentální fotografie vycházely z vizuálního dědictví Györgye Kepese a László Moholy-Nagye a reflektovaly konstruktivistické tendence 60.a 70. let minulého století. Žila v Pécsi (Maďarsko).
Zsuzsanna Korodi
(1984 v Budapešti, Maďarsko)
Maďarská umělkyně, pracující se sklem a fenomény prostorové a optické iluze. Vlastnosti skla využívá k vytváření zvětšovacích efektů se superpozicemi barev směřuje k vytvoření vizuální závrati. Absolventka Univerzity umění a designu Moholy-Nagy v Budapešti a postgraduantka na Univerzitě v Pécsi. Působí v Budapešti a Pécsi (Maďarsko).
Katalin Nádor
(1938-2018, Maďarsko)
Maďarská fotografka a dokumentátorka Muzea Januse Pannonia v Pécsi. Fotografovala performance skupiny Pécsi Műhely. Její experimentální fotografie vycházely z vizuálního dědictví Györgye Kepese a László Moholy-Nagye a reflektovaly konstruktivistické tendence 60.a 70. let minulého století. Žila v Pécsi (Maďarsko).
Zsuzsanna Korodi
(1984 v Budapešti, Maďarsko)
Maďarská umělkyně, pracující se sklem a fenomény prostorové a optické iluze. Vlastnosti skla využívá k vytváření zvětšovacích efektů se superpozicemi barev směřuje k vytvoření vizuální závrati. Absolventka Univerzity umění a designu Moholy-Nagy v Budapešti a postgraduantka na Univerzitě v Pécsi. Působí v Budapešti a Pécsi (Maďarsko).
Dóra Maurer
(1937 v Budapešti, Maďarsko)
Maďarská umělkyně, která kombinuje fotografii, film, grafický design a malbu. Ve své tvorbě pracuje s geometrickými, matematickými a konceptuálními systémy. Dlouletá profesorka na Akademii výtvarných umění v Budapešti. Působí v Budapešti (Maďarsko) a ve Vídni (Rakousko).
Judith Nem’s
(*1948 Budapešť)
Autorka abstraktních geometrických obrazů vytvářených horizontální a vertikální permutací konečného počtu jednotkových vizuálních prvků. Zdánlivě jednoduché permutace poskytují různý důraz pro každý prvek; tento efekt je dále umocněn použitím čistých barev. Její papírové reliéfy balancují na pomezí malby a sochařství. Názvy papírových reliéfů odkazují k hudbě a také k hledání symetrie a asymetrie, bodu a kontrapunktu, rytmu a harmonie.
Dóra Maurer
(1937 v Budapešti, Maďarsko)
Maďarská umělkyně, která kombinuje fotografii, film, grafický design a malbu. Ve své tvorbě pracuje s geometrickými, matematickými a konceptuálními systémy. Dlouletá profesorka na Akademii výtvarných umění v Budapešti. Působí v Budapešti (Maďarsko) a ve Vídni (Rakousko).
Judith Nem’s
(*1948 Budapešť)
Autorka abstraktních geometrických obrazů vytvářených horizontální a vertikální permutací konečného počtu jednotkových vizuálních prvků. Zdánlivě jednoduché permutace poskytují různý důraz pro každý prvek; tento efekt je dále umocněn použitím čistých barev. Její papírové reliéfy balancují na pomezí malby a sochařství. Názvy papírových reliéfů odkazují k hudbě a také k hledání symetrie a asymetrie, bodu a kontrapunktu, rytmu a harmonie.
Vera Molnár
(1924 v Budapešti, Maďarsko – 2023 Paříž, Francie)
Maďarská mediální umělkyně, průkopnice generativního počítačového umění. Vystudovala estetiku a dějiny umění na Maďarské univerzitě výtvarných umění. Byla jednou z prvních žen, které ve své výtvarné praxi používaly počítače. Od roku 1968 využívala počítač k vytváření svých prvních algoritmických kreseb. Žila v Paříži (Francie).
Vera Molnár
(1924 v Budapešti, Maďarsko – 2023 Paříž, Francie)
Maďarská mediální umělkyně, průkopnice generativního počítačového umění. Vystudovala estetiku a dějiny umění na Maďarské univerzitě výtvarných umění. Byla jednou z prvních žen, které ve své výtvarné praxi používaly počítače. Od roku 1968 využívala počítač k vytváření svých prvních algoritmických kreseb. Žila v Paříži (Francie).
partneři
MUZEUM UMĚNÍ OLOMOUC / MODERN ART CENTER BALATONFÜRED / NADAČNÍ FOND PROF. JINDŘICHA ŠTREITA / SZLUKA BALÁZS COLLECTION PÉCS / ČESKÉ CENTRUM VE VARŠAVĚ / LISZTŮV INSTITUT VE VARŠAVĚ