AKTUALITA | 28. 7. 2017
Výstava Fascinace skutečností | Hyperrealismus v české malbě mapuje vývoj tohoto směru od sedmdesátých let až po současnost. Tu a vlastně i budoucnost hyperrealismu v Česku reprezentuje mladý malíř Adam Kašpar. Jako jeden z mala neprošel ateliérem Zdeňka Berana, přesto se na olomoucké výstavě zařadil po bok jeho žáků.
„Beranovy práce se mi vždy líbily a moc si ho i jeho žáků vážím,“ přiznává Adam Kašpar.
Svou uměleckou pozornost obrací Adam Kašpar hlavně směrem k přírodě, což dokazuje jeho obraz Velká jedle. „Pro mě je malířství vlastně nástrojem studia přírody. Pracuji hodně v plenéru, ale například obraz Velká jedle, který je v Olomouci vystaven, jsem vytvářel především z hlavy,“ prozrazuje malířský talent.
Adam Kašpar také nastínil, jak jeho obrazy vlastně vznikají. „Vzniku malby většinou předchází plenérová práce přímo na místě, často také kresby a samozřejmě nějaký fotografický materiál. To všechno potom kombinuju při práci na obraze. Jsou to pro mě zdroje informací, ale nikdy ne víc, než jen to. Při samotné malbě pak vždycky přijde moment, kdy cítím, že fotky musím odložit, protože mi už nemohou dát víc a začínají mě svazovat místo toho, aby mi pomáhaly.“ říká.
Výstava o českém hyperrealismu dostala název Fascinace skutečností. Právě vztah a reflektování skutečnosti baví Adama Kašpara na hyperrealismu nejvíce.
„Realistické zobrazení je pro mě osobně důležité, protože je to láska k tomu, co člověk vidí, a touha zkoumat to.“
Díla Adama Kašpara, ale také Zdeňka Berana, Michala Ožibka nebo Theodora Pištěka můžete vidět na výstavě Fascinace skutečností v Trojlodí Muzea moderního umění až do 10. září.