AKTUALITA | 3. 11. 2015 Za obrovského zájmu veřejnosti byla včera v kavárně Amadeus zahájena fotografická výstava Petra Zatloukala s názvem Poslední cesta. Vraky aut fotil v Jeseníkách, v Beskydech i na Vysočině.

AKTUALITA | 3. 11. 2015

Za obrovského zájmu veřejnosti byla včera v kavárně Amadeus zahájena fotografická výstava Petra Zatloukala s názvem Poslední cesta. Vraky aut fotil v Jeseníkách, v Beskydech i na Vysočině.

Téma podle Zatloukala vyplynulo nějak samo. „První fotka je z roku devadesát devět, ještě na film, tu jsem musel skenovat. Pak už to bylo intenzivnější. Zjistil jsem, že v Beskydech je škodovka na každém kopci,“ popsal Zatloukal. Jak dodal, některé vraky po jeho fotografickém záznamu zmizely. Podivoval se ale tomu, že při fotografování starého spartaka dostal z jeho charakteristické vůně stejný dávivý reflex jako v dětství. 

Výstavu zahájil Jindřich Štreit úvahou, že fotografem se člověk nestane ve chvíli, kdy si koupí fotoaparát. „Fotograf začíná tím, že si najde téma. To nás vede k tomu, abychom se soustředili a něco postupně vytvořili. Petr si to téma dokázal najít brzy. Vždy pracoval v cyklech, nebyla to nahodilá tvorba,“ uvedl Štreit.

Zatloukal patří mezi žáky Miloslava Stibora. Mezi jeho první témata patřily Tváře domů a cyklus zátiší Preludium z továrny na varhany. Štreit připomněl i Zatloukalovo opus magnum, kultovní soubor Gaudeamus, ve kterém zachytil olomouckou sametovou revoluci v roce 1989. „To už nikdo nenafotí, je to nedocenitelný dokument,“ řekl Štreit.

Auta už Zatloukal fotografoval ve Spojených státech v cyklu Tváře Ameriky. Tehdy vyhledával detaily. Ve sklepení kavárny Amadeus jsou automobily zachyceny těsně před rozpadem, kdy již prorůstají krajinou. 

Sedmnáct Zatloukalových snímků bude k vidění do 2. prosince. Kurátorka Štěpánka Bieleszová připomněla, že se jedná o pětatřicátou fotografickou výstavu na stejném místě.