Životy. Umělci perem Karla van Mandera

09 10 2025 - 11 01 2026
Muzeum moderního umění
Karel van Mander, Triumf lásky – Amor omnibus idem, kolem 1602, 73×52 cm, olej na dřevě. NPÚ, Státní zámek Duchcov
Karel van Mander, Triumf lásky – Amor omnibus idem, kolem 1602, 73×52 cm, olej na dřevě. NPÚ, Státní zámek Duchcov
S určitou nadsázkou je spoluautorem výstavy nizozemského malířství 15. a 16. století v Muzeu umění Olomouc jeden z tehdejších umělců – Karel van Mander (1548–1606). Ve své době byl a dodnes je jedním z nejuznávanějších nizozemských malířů. Jeho díla jsou součástí expozic staršího nizozemského umění významných světových muzeí a galerií. Naprosto výjimečný je však jako autor díla Het Schilder-boeck (Kniha malířství) publikovaného prvně v roce 1604, v němž přinesl klíčové informace o životech a dílech svých předchůdců i současníků.

„Výstava i výběr umělců se bude rozvíjet podobně jako vyprávění van Manderovy publikace,“ přibližuje kurátor Miroslav Kindl. „Prostřednictvím obrazů, kreseb, grafických listů a knih představí nejen významná díla nizozemského malířství 15. a 16. století, ale také principy raně novověkého uměleckého sběratelství a intelektuální svět prvních monografistů.“

Návštěvníci tak uvidí špičková díla nizozemské renesance z předních evropských muzeí a galerií od autorů, jako byli Rogier van der Weyden, Quentin Massijs, Jan Brueghel st., Frans Floris, Bartholomeus Spranger, Cornelis van Haarlem a jiných van Manderem zmíněných a mnohdy i díky němu známých umělců. Nebude to však jen přehlídka významných autorů, ale také sonda do společnosti, kulturní a literární historie raného novověku načrtnutá pomocí úryvků knižních textů a zobrazení grafických listů.

Karel van Mander v mládí nabíral zkušenosti v Itálii, ale při návratu byl podobně jako tisíce jiných nekatolíků donucen odejít z rodného Španělského Nizozemska (dnes Belgie) do exilu v nově se formujících protestantských Spojených nizozemských provinciích. V prosperujícím Haarlemu stal pak jedním z nejdůležitějších hybatelů intelektuálního a kulturního života. Vedle malování překládal z francouzštiny, psal básně, písně a divadelní hry. Znám je však především jako „nizozemský Vasari“, neboť k sepsání Knihy malířů jej inspiroval italský malíř a architekt Giorgio Vasari (1511–1574), který vydal v roce 1550 encyklopedii nejlepších tamních malířů, sochařů a architektů.

Andries Jacobsz Stock, Portrét Karla van Mander, 1610, rytina s leptem, ilustrace z Hendrick Hondius, Pictorum aliquot celebrium, præcipué Germaniæ Inferioris, effiges, Hagæ 1610, Rijksmuseum Amsterdam
Andries Jacobsz Stock, Portrét Karla van Mander, 1610, rytina s leptem, ilustrace z Hendrick Hondius, Pictorum aliquot celebrium, præcipué Germaniæ Inferioris, effiges, Hagæ 1610, Rijksmuseum Amsterdam

PRVNÍ PŘEKLAD DO ČEŠTINY

Van Manderovo dílo Het Schilder-Boeck bylo a stále je základem pro odbornou práci historiků umění, aniž by ovšem ztratilo na přitažlivosti pro laické publikum. Kniha byla přeložena do většiny evropských a také některých mimoevropských jazyků. V češtině vychází až nyní díky překladatelkám z nizozemštiny – Zuzaně Henešové a Ivaně Svobodové, s odborným komentářem historika umění Miroslava Kindla. Společně připravili pro nakladatelství Argo české vydání van Manderovy čtvrté knihy věnované nizozemským a německým malířům.

„Čtení o nizozemském malířství a jeho význačných osobnostech je primárně zdrojem podrobných faktů o tehdejší umělecké tvorbě, zároveň však nechává nahlédnout pod pokličku každodenních životů jednotlivců z uměleckých oborů i celé tehdejší společnosti, což z textů dělá vskutku záživné čtení,“ uvedla Zuzana Henešová.


VÝSTAVA: Životy. Umělci perem Karla van Mandera

  • TERMÍN: 09 10 2025 – 11 01 2026
  • MÍSTO: Muzeum moderního umění, Obrazárna
  • AUTOR KONCEPCE A KURÁTOR: Miroslav Kindl
  • DOPROVODNÝ PROGRAM: David Hrbek, Denisa Tessenyi
  • GRAFICKÉ ŘEŠENÍ: Jan Zikmund
  • KONZERVÁTORKA: Anna Píšťková
  • PŘEKLAD: Peter Williams
  • ZAPŮJČITELÉ:
    • Arcibiskupství olomoucké;
    • Collet Prague, Mgr. Lucia Lettenmayerová;
    • Galerie výtvarného umění v Ostravě;
    • Galerie Zlatohlávek;
    • Ing. Jaroslav Kubíček;
    • Kolowratové Rychnov nad Kněžnou;
    • Moravská galerie v Brně;
    • Szépmüvészeti Múzeum Budapest;
    • Muzeum umění Olomouc;
    • Národní galerie v Praze;
    • Národní památkový ústav;
    • Obrazárna pražského hradu;
    • Slezské zemské muzeum v Opavě;
    • Staatliche Kunstsammlungen Dresden;
    • Vědecká knihovna v Olomouci

Načítání obsahu…