Urbánnosti

18 11 2014 - 01 02 2015
Arcidiecézní muzeum Olomouc
Urbánnosti
Urbánnosti
kavárna Amadeus

Skupinová výstava olomouckých fotografů, které spojuje téma krajiny, ať už průmyslové, městské nebo digitálně manipulované. Je sestavená ze souborů Martina Cenkla (Svatyně, 2013-2014), Tomáše Jakubce (Jinde, 2014) a Robina Závodného (Silent Crowds). 

Martin Cenkl | Svatyně
„Počítačem manipulovaný soubor fotografií s názvem Svatyně, poukazuje především na vítězství a sílu architektonické formy. Snímky zachycují nejen ideál krásy v podobě dokonalé symetrie, ale také sterilitu moderních staveb, uniformní řešení velkých měst, rakovinové množení novodobých městských komplexů dle současných trendů architektury. Soubor zároveň vypovídá a glosuje o současné společnosti a jejich materiálních potřebách, o změně hierarchie hodnot dnešní ryze spotřební společnosti, o ztrátě duchovních hodnot i věčné shromažďovací potřebě lidstva.“

Tomáš Jakubec | Jinde
„Jinde je komorní́ a minimalistický dokument o místě, které dobře znám a mnohokrát jsem ho navštívil. Tento zvláštní krajinný prostor má svého jedinečného genia loci. Cizí průmyslové objekty implantované člověkem do krajiny se postupně asimilují a kombinují se svým okolím; vzniká nová symbióza chladných industriálních materiálů a přírody. Původně narušitelské industriální objekty postupně zarůstají zelení a vytvářejí jakési biomechanické konstrukce. Je možné, že touto postupnou metamorfózou se za mnoho let veškerá původní techničnost zcela vytratí a přemění se do čistě biologické podoby. Mnoho rostlinných anomálií, které se pozornému návštěvníkovi místa vyjevují, tak mohlo někdy dávno být taktéž cizími objekty.“

Robin Závodný | Silent Crowds 
„Na Tchaj-wan jsem přijížděl s očekáváním, že se na ulicích Tchaj-peje budu prodírat mezi lidmi a že se budu tísnit ve vagónech metra. To se více méně splnilo. Zapomněl jsem však na hluk, který ty davy v obchodech, na tržištích a na ulicích doprovázel. Obchodníci hlásali do megafonů své nabídky, jiné podniky lákaly hlasitou hudbou a k tomu všemu řinčely nekonečné proudy mopedů. Tu a tam se však ve městě objevila místa, oázy, kde se to všechno začalo ztrácet v pozadí. Obklopilo mě ticho a zapůsobil pohled na konstrukce a stavby, kde ti lidé bydlí a kde se všechen ten mumraj odehrává.“