9. 1. – 28. 2. 2008
Muzeum moderního umění | Café 87
Další světoznámý fotograf, který vytvořil firemní kalendář pro společnost Plzeňský Prazdroj, se představuje v kavárně Café 87´ olomouckého Muzea moderního umění. V loňském roce muzeum vystavilo snímky Antonína Kratochvíla, nyní jsou v kavárně až do konce února k vidění „pivní“ fotky Tona Stana. Pivo je fenomén, neodmyslitelná součást české kultury. Plzeňský Prazdroj, a zvláště pivo Pilsner Urquell, je nesporným představitelem tohoto fenoménu a inspiruje svou originalitou. I díky tomu se od roku 2005 podepisují pod fotografie tvořené pro společnost Plzeňský Prazdroj významní čeští fotografové – Tono Stano, Herbert Slavík, Antonín Kratochvíl, Ivan Pinkava – a vzniká tak unikátní série. Tono Stano (*1960), nepřehlédnutelná osobnost české i světové umělecké fotografie, přitom s Plzeňským Prazdrojem spolupracoval jako první v roce 2005.
Tono Stano je laureátem mnoha prestižních cen a autorem řady špičkových publikací. Může se pochlubit zastoupením ve sbírkách v Praze, Brně, Paříži, Chicagu, Bradfordu nebo Kolíně nad Rýnem. Sérii jeho snímků pro kalendář Plzeňského Prazdroje tvoří třináct velkoformátových fotografií. Vzhledem k velikosti zhruba metr a půl na metr se nám bohužel podařilo v kavárně uplatnit pouze pět z nich. Přesto stojí za to výstavu vidět. Olomouc je po Praze a Hluboké nad Vltavou teprve třetím městem, kde si lze fotografie prohlédnout.
Stano přitom přistoupil ke svému záměru velmi odvážně. Rozhodl se nafotit siluety modelů v kompozici s obřím akváriem s kapacitou 500 litrů. Podle původní myšlenky měl být navozen v divákovi dojem postupného ubývání piva a přibývající aktivity modelů. To vyžadovalo dokonalou přípravu – každá fáze se mohla nafotit pouze jednou. „Člověk však míní a život mění. Akvárium ve dvou třetinách prasklo a tři sta litrů prémiového ležáku se rozlilo pod nohy modelů,“ vzpomněl Marek Hlavica, manažer firemní komunikace Plzeňského Prazdroje.