Šumění andělských křídel

27 10 2016 - 05 03 2017
Muzeum moderního umění
Arcidiecézní muzeum Olomouc
Paris Bordone, Mrtvý Kristus oplakávaný anděly, kolem 1550, olej, plátno, Moravská galerie Brno. Výstava: Šumění andělských křídel v MUO
Paris Bordone, Mrtvý Kristus oplakávaný anděly
Anděl v evropském výtvarném umění

PRODLOUŽENO DO 12. 3. 2017

„Hle, posílám před tebou anděla, aby tě opatroval na cestě a aby tě uvedl na místo, které jsem připravil. Měj se před ním na pozoru a poslouchej ho, nevzdoruj mu, neboť přestupky vám nepromine, poněvadž v něm je mé jméno. Když jej však budeš opravdu poslouchat a činit všechno, co mluvím, stanu se nepřítelem tvých nepřátel a protivníkem tvých protivníků. Můj anděl půjde před tebou (…)“
(Exodus 23,20-23)

Existují takřka archetypální představy, které mají svůj význam i přesto, že zdánlivě náleží do odlišného kontextu, kulturně-historického rámce či doby. Jejich povaha je, na rozdíl od reality dne, stálá a intenzita neměnná. „Anděl“ je právě takovým tématem, jednoznačně spojeným s pozitivními hodnotami, s útěšností víry, laskavostí, bezpečím, přízní a dobrotou. Jeho povaha je libá nejen ze spirituálních či morálních, ale také estetických důvodů – protože je ztělesněním boží dokonalosti. Zároveň je však jistě čímsi znepokojivým, vymykajícím se silám lidského rozumu a také (chybující) přirozenosti.

Jakkoli to může být překvapivé, andělé jsou zde stále s námi, a to přesto, že je nemůžeme vidět, neznáme jejich skutečná jména a nevíme ani, zda vůbec mají vlastní vůli či rozum. Známe pouze jejich úlohu – být prostředníky mezi Bohem (bohy) a lidmi. Právě tato rozporná skutečnost je tím, čemu se výstava Šumění andělských křídel věnuje především. Pracuje proto s možnými významovými i formálními paralelami a pokouší se propojit umělecká díla vytvořená před a po roce 1900, jejichž charakter se – nejen díky odlišnému vztahu k víře a náboženství – zásadně liší. Expozice je členěna do pěti částí, z nichž čtyři se opírají o tradiční biblickou tradici a ikonografii a anděla identifikují coby posla (zprostředkovatele), adoranta, ochránce a průvodce. Tyto čtyři typy, zachycující vztah andělů k lidem, jsou pravděpodobně jediným uchopitelným momentem, na jehož základě je lze definovat. Pátá část výstavy proto představuje pokus o postižení anděla jako takového, jeho osobnosti. Naší otázkou totiž je: Pokud anděl žádný úkol neplní, kým je? Jaké má vlastnosti? A jak se potýká se svou přirozeností?

Jestliže se totiž schémata a systémy uvolňují a obecně přijímané významy utváří či přímo nahrazuje cizorodá reflexe, je zjevné, že původně dokonale nasycené výrazy ztrácejí svůj význam – a získávají nový. Pevně ukotvená figura typu „anděla“ pak může fungovat jako svého druhu zrcadlo odrážející charakter doby a také způsob, jakým nahlížíme sami sebe.

Realizační tým

  • Šumění andělských křídel | Anděl v evropském výtvarném umění
  • autorky koncepce a kurátorky výstavy | Gabriela Elbelová, Barbora Kundračíková
  • architektonické řešení | Tomáš Lampar
  • grafické řešení | Petr Šmalec
  • konzervátorské práce | Dalibor Sedlák, Eliška Sklenářová, Veronika Wanková, Ondřej Žák
  • doprovodné programy | Hana Lamatová, Michaela Soukupová, David Hrbek, Marek Šobáň
  • zapůjčitelé | Akademie výtvarných umění v Praze, Alšova jihočeská galerie, Arcibiskupství olomoucké, Benediktinské opatství Rajhrad, Galerie a muzeum litoměřické diecéze, Galerie hlavního města Prahy, Galerie Klatovy-Klenová, Galerie moderního umění v Hradci Králové, Galerie středočeského kraje v Kutné hoře, Galerie umění Karlovy Vary, řkf u kostelů sv. Mikuláše a sv. Václava Praha-Vršovice, Galerie výtvarného umění v Ostravě, Galerie výtvarného umění v Náchodě, Husitské muzeum v Táboře, Královská kanonie premonstrátů na Strahově, Moravská galerie v Brně, Muzeum Vysočiny Jihlava, Národní památkový ústav (Státní hrad Šternberk, Státní zámky Buchlovice, Hradec nad Moravicí, Hrádek u Nechanic, Jindřichův Hradec, Opočno, Velké Losiny, Vizovice), Národní galerie v Praze, Národní zemědělské muzeum, Oblastní galerie v Liberci, Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě, Památník národního písemnictví, Oblastní muzeum v Děčíně, Regionální muzeum Žďár nad Sázavou, řkf Šternberk, Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích, Slovenská národná galéria Bratislava, Turčianská galéria v Martine, Východočeská galerie Pardubice, Západočeská galerie v Plzni, Západočeské muzeum v Plzni, Zemský archiv Opava – pobočka Olomouc, soukromí majitelé, sbírka arpema, sbírka Patrika Šimona, sbírka Zdeňka Preclíka, sbírka Roberta Runtáka