09 09 2014
7. 3. – 3. 4. 2012

7. 3. – 3. 4. 2012
Arcidiecézní muzeum Olomouc | Café Amadeus

Výstava Regenerace je součástí většího výstavního projektu, který pod názvem Civilizované iluze představuje výběr z fotografické kolekce Muzea umění Olomouc, a to v časovém průřezu od poloviny devatenáctého století až po začátek století jedenadvacátého. Výstava Regenerace je výběrová a ve své koncepci spojuje několik zájmových i odborných hledisek. 

Především se jedná o ukázku zatím nejaktuálnějších výsledků akviziční činnosti, které se podařilo realizovat v průběhu let 2010 a 2011, s přesahem až do začátku roku 2012, a to formou mimořádných darů. Strategie dobrovolného dárcovství vznikla na základě téměř tříleté spolupráce Muzea umění Olomouc a opavského Institutu tvůrčí fotografie. V uplynulých letech se v alternativních výstavních prostorách muzea, v galerii Café Amadeus v areálu Arcidiecézního muzea, uskutečnilo téměř dvacet výstav začínajících i renomovaných absolventů i studentů institutu. V těsné spolupráci s pedagogy opavské vysoké školy, Jindřichem Štreitem a Vladimírem Birgusem, se pak podařilo vytvořit malou, ale reprezentativní kolekci současné tvorby nejmladší fotografické generace. 

V galerii Café Amadeus se diváci v minulosti již setkali s mnoha mladými českými, slovenskými i polskými fotografy. Profil sbírky bezprostředně a přímo z výstav obohatila poetická díla Jitky Horázné, dokumenty Svatopluka Klesnila a Leny Jakubčákové, přírodní motivy Davida Mužíka nebo gendrová témata Michaely Spurné a Jitky Teubalové. Nezávisle na výstavách putovaly do sbírky i fotografie dalších úspěšných absolventů opavského institutu. K nejzajímavějším patří manipulované fotomontáže snímků historických událostí od Pavla Marii Smejkala, emotivní dokumenty Vojtěcha Slámy, sociální studie Jaroslava Kociana nebo koncepty Davida Maixnera. Kolekci současné fotografie koncem roku 2011 a začátkem roku 2012 ještě rozšířily snímky Marka Malůška, Milana Kryštůfka, Lenky Bláhové, Šimona Pikouse a Jany Hunterové.

Výstava Regenerace je osvěžující ukázkou možnosti obrození tradiční sbírky, která sběratelsky neustrnula v minulém století, ale naopak je otevřená aktuálním trendům současné fotografie.