Ke slávě a chvále
Arcidiecézní muzeum Olomouc bylo založeno roku 1998 jako společný projekt římskokatolické církve a českého státu s cílem ustavit profesionální odbornou instituci, která bude zkoumat, uchovávat a prezentovat památky duchovní výtvarné kultury církevního původu z historického území olomoucké arcidiecéze. Na základě této dohody byla v krátké době rozvinuta široká spolupráce mezi Arcibiskupstvím olomouckým a také Metropolitní kapitulou u sv. Václava v Olomouci, které poskytly novému muzeu historickou budovu olomouckého kapitulního děkanství, a Muzeem umění Olomouc, které převzalo péči o památkovou rekonstrukci objektu a odbornou správu. Po náročné rekonstrukci bylo muzeum 1. června 2006 slavnostně otevřeno veřejnosti.
Vznik Arcidiecézního muzea významně souvisí s historickou návštěvou Jana Pavla II. v Olomouci v roce 1995, kdy papež opakovaně vyzýval k jeho založení. K myšlence arcidiecézního muzea vede nejen kontinuita duchovní tradice, sahající až k velkomoravskému období, ale také nepřerušená linie uměleckého sběratelství a osvícené podpory výtvarné kultury ze strany olomouckých biskupů a arcibiskupů.
Umístění muzea v okrsku bývalého údělného olomouckého Přemyslovského hradu na Svatováclavském návrší plně odpovídá jak dějinnému významu, tak duchovnímu charakteru místa, které je už od roku 1141 sídlem biskupského kostela moravských metropolitů. I díky této skutečnosti bylo v roce 2015 Arcidiecézní muzeum Olomouc oceněno prestižním označením „European Heritage Label“, kterým se zařadilo mezi památky odkazující k historickým i duchovním kořenům Evropy.
V současné době muzeum nabízí návštěvníkům dvě stálé expozice i bohatý výstavní, kulturní a osvětový program. Výběr toho nejhodnotnějšího a nejvýznamnějšího z dochovaného uměleckého bohatství olomoucké arcidiecéze muzeum představuje ve stálé expozici „Ke slávě a chvále. Tisíc let duchovní kultury na Moravě“. Historii areálu muzea i jeho nejbližšího okolí od nejstaršího pravěkého osídlení až po současnost se věnuje druhá stálá expozice „Zde se nacházíte. Svatováclavské návrší v proměnách staletí.“
Arcidiecézní muzeum Olomouc bylo založeno roku 1998 jako společný projekt římskokatolické církve a českého státu s cílem ustavit profesionální odbornou instituci, která bude zkoumat, uchovávat a prezentovat památky duchovní výtvarné kultury církevního původu z historického území olomoucké arcidiecéze. Na základě této dohody byla v krátké době rozvinuta široká spolupráce mezi Arcibiskupstvím olomouckým a také Metropolitní kapitulou u sv. Václava v Olomouci, které poskytly novému muzeu historickou budovu olomouckého kapitulního děkanství, a Muzeem umění Olomouc, které převzalo péči o památkovou rekonstrukci objektu a odbornou správu. Po náročné rekonstrukci bylo muzeum 1. června 2006 slavnostně otevřeno veřejnosti.
Vznik Arcidiecézního muzea významně souvisí s historickou návštěvou Jana Pavla II. v Olomouci v roce 1995, kdy papež opakovaně vyzýval k jeho založení. K myšlence arcidiecézního muzea vede nejen kontinuita duchovní tradice, sahající až k velkomoravskému období, ale také nepřerušená linie uměleckého sběratelství a osvícené podpory výtvarné kultury ze strany olomouckých biskupů a arcibiskupů.
Umístění muzea v okrsku bývalého údělného olomouckého Přemyslovského hradu na Svatováclavském návrší plně odpovídá jak dějinnému významu, tak duchovnímu charakteru místa, které je už od roku 1141 sídlem biskupského kostela moravských metropolitů. I díky této skutečnosti bylo v roce 2015 Arcidiecézní muzeum Olomouc oceněno prestižním označením „European Heritage Label“, kterým se zařadilo mezi památky odkazující k historickým i duchovním kořenům Evropy.
V současné době muzeum nabízí návštěvníkům dvě stálé expozice i bohatý výstavní, kulturní a osvětový program. Výběr toho nejhodnotnějšího a nejvýznamnějšího z dochovaného uměleckého bohatství olomoucké arcidiecéze muzeum představuje ve stálé expozici „Ke slávě a chvále. Tisíc let duchovní kultury na Moravě“. Historii areálu muzea i jeho nejbližšího okolí od nejstaršího pravěkého osídlení až po současnost se věnuje druhá stálá expozice „Zde se nacházíte. Svatováclavské návrší v proměnách staletí.“
VSTUPenky
STÁLÉ EXPOZICE ARCIDIECÉZNÍHO MUZEA
ARCIDIECÉZNÍ MUZEUM
ZDÍKŮV PALÁC (od 1. října do 31. března uzavřen)
ARCIDIECÉZNÍ MUZEUM, MUZEUM MODERNÍHO UMĚNÍ
VSTUPenky
STÁLÉ EXPOZICE ARCIDIECÉZNÍHO MUZEA
ARCIDIECÉZNÍ MUZEUM
ZDÍKŮV PALÁC (od 1. října do 31. března uzavřen)
ARCIDIECÉZNÍ MUZEUM, MUZEUM MODERNÍHO UMĚNÍ
Expoziční okruhy:
Stálá expozice je umístěná v reprezentativních prostorách bývalé rezidence olomouckých kapitulních děkanů. Obsahuje výběr více než dvou set exponátů napříč uměleckými druhy, které jsou svým vznikem či proveniencí spjaty s olomouckou arcidiecézí. Instalace v chronologickém sledu postihuje dobu od středověku až po doznívání barokní kultury na Moravě. Samostatná pozornost je věnována sběratelství a uměleckému mecenátu olomouckých biskupů a arcibiskupů, významu olomoucké kapituly i nejcennějším liturgickým předmětům z drahých kovů a textilu. Nedílnou součástí prohlídkové trasy je také románský palác biskupa Jindřich Zdíka a gotická křížová chodba s kaplí sv. Jana Křtitele.
KOČÁROVNA
Expozici Arcidiecézního muzea otevírá v prostoru bývalé kočárové remízy kapitulního děkanství téma velkolepých barokních triumfálních vjezdů olomouckých biskupů a arcibiskupů
do města. Jejich nejhonosnější připomínkou je vystavený ceremoniální vůz olomouckého biskupa Ferdinanda Julia Troyera (1745–1758).
KLENOTNICE I
V trezorové místnosti je představen výběr nejcennějších uměleckořemeslných děl z drahých kovů z olomoucké arcidiecéze, časově pokrývající slohová období gotiky, renesance a baroka.
ROMÁNSKÉ A RANĚ GOTICKÉ UMĚNÍ
Osou expozice je osobnost olomouckého biskupa Jindřicha Zdíka (1126 –1150) a široké spektrum uměleckých aktivit, které ovlivnil. Výběr dalších sochařských památek z Velehradu a olomoucké katedrály dokumentuje počátky a šíření gotického slohu na Moravě.
UMĚNÍ VRCHOLNÉ A POZDNÍ GOTIKY
Období 14. a počátku 15. století je zastoupeno mimořádně kvalitními pracemi, které se zaměřují zejména na jedinečné ukázky sochařství krásného slohu. Slohovou fázi pozdní gotiky a rané renesance představují převážně sochařská díla, dokládající časný vliv nizozemského realismu.
KLENOTNICE II
Druhá klenotnice Arcidiecézního muzea představuje liturgické předměty a oděvy používané v rámci křesťanské bohoslužby. Vedle nesporných uměleckých kvalit a historické hodnoty vystavených děl je naše pozornost zaměřena zejména na jejich symbolický význam a liturgickou funkci.
OBRAZÁRNA OLOMOUCKÝCH BISKUPŮ A ARCIBISKUPŮ
Počátky soustavného uměleckého sběratelství olomouckých biskupů a arcibiskupů spadají do druhé poloviny 17. století. Část jejich obrazárny představuje nejvýznamnější díla italského, nizozemského a středoevropského původu.
KABINET SLONOVINY
Početná sbírka uměleckých předmětů ze slonoviny byla shromážděna olomouckým arcibiskupem Leopoldem Prečanem (1923 –1947). Vedle francouzských a německých prací z 19. století a bohatého souboru orientálních řezeb zde jsou zastoupena i evropská středověká, renesanční a barokní díla.
UMĚLECKÝ MECENÁT OLOMOUCKÝCH KANOVNÍKŮ
Olomoucká kapitula sv. Václava založená biskupem Jindřichem Zdíkem roku 1141 patří mezi nejstarší kapituly na Moravě. Formou svého kulturního a uměleckého mecenátu se kanovníci nijak nelišili od světské aristokracie. Mezi jejich významné kulturní aktivity patřilo sběratelství a mecenášství sakrálního umění.
UMĚNÍ BAROKA
Uměleckou a kulturní aktivitu v duchovenském prostředí Moravy 17. a 18. století spoluutvářely vlivy Itálie, Podunají, sousedních Čech i Slezska. Expozice barokního umění umístěná v jižním křídle někdejšího kapitulního děkanství přibližuje specifický charakter olomouckého baroka.
HUDBA V OLOMOUCKÉ ARCIDIECÉZI
Expozice představuje některé významné osobnosti hudební kultury spjaté se dvorem olomouckých biskupů a arcibiskupů.
OBRAZÁRNA OLOMOUCKÝCH BISKUPŮ A ARCIBISKUPŮ
Počátky soustavného uměleckého sběratelství olomouckých biskupů a arcibiskupů spadají do druhé poloviny 17. století. Část jejich obrazárny představuje nejvýznamnější díla italského, nizozemského a středoevropského původu.
KABINET SLONOVINY
Početná sbírka uměleckých předmětů ze slonoviny byla shromážděna olomouckým arcibiskupem Leopoldem Prečanem (1923 –1947). Vedle francouzských a německých prací z 19. století a bohatého souboru orientálních řezeb zde jsou zastoupena i evropská středověká, renesanční a barokní díla.
UMĚLECKÝ MECENÁT OLOMOUCKÝCH KANOVNÍKŮ
Olomoucká kapitula sv. Václava založená biskupem Jindřichem Zdíkem roku 1141 patří mezi nejstarší kapituly na Moravě. Formou svého kulturního a uměleckého mecenátu se kanovníci nijak nelišili od světské aristokracie. Mezi jejich významné kulturní aktivity patřilo sběratelství a mecenášství sakrálního umění.
UMĚNÍ BAROKA
Uměleckou a kulturní aktivitu v duchovenském prostředí Moravy 17. a 18. století spoluutvářely vlivy Itálie, Podunají, sousedních Čech i Slezska. Expozice barokního umění umístěná v jižním křídle někdejšího kapitulního děkanství přibližuje specifický charakter olomouckého baroka.
HUDBA V OLOMOUCKÉ ARCIDIECÉZI
Expozice představuje některé významné osobnosti hudební kultury spjaté se dvorem olomouckých biskupů a arcibiskupů.
realizační tým
- SCÉNÁŘ A LIBRETO | Gabriela Elbelová, Jana Hrbáčová, Helena Zápalková
- ODBORNÍ KONZULTANTI | Ladislav Daniel, Ivo Hlobil, Milan Togner, Pavel Zatloukal
- KURÁTOŘI EXPOZICE | Gabriela Elbelová, Jana Hrbáčová, Helena Zápalková
- SPOLUPRÁCE | Simona Jemelková, Martina Potůčková, Tomáš Lampar, Leoš Mlčák, Marta Perůtková
- ARCHITEKTONICKÉ ŘEŠENÍ | HŠH architekti
- GRAFICKÉ ŘEŠENÍ | Petr Šmalec
- RESTAURÁTORSKÉ PRÁCE | Romana Balcarová, Renata Bartoňová, Tatjana Bayerová, Petr Berger, Tomáš Berger, Vlastimil Berger, Alena Bergerová, Šárka Bergerová, Lukáš Bureš, Magdalena Černá, Marie Dočekalová, Petr Douda, Marie Foltýnová, Věra Frömlová, Katarína Gregorová, Mojmír Hamsík, Radana Hamsíková, Ivan Houska, Zdeněk Juppe, Ludmila Kaprasová, Marie Karenová, Radomil Klouza, Hana Kohlová, Miloslav Kubík, Jiří Látal, Vendula Látalová, Zdeňka Němcová, Václav Němec, Alois Póč, Dalibor Sedlák, Radomír Surma, Anna Svetková, František Sysel, Andrej Šumbera, Miroslava Trizuljaková, Václav Vondráček, Ladislav Vyskočil, Ladislav Werkmann, Radka Zahradníková, Ondřej Žák
- INSTALACE | Jan Kutra, Tomáš Lampar, Vlastimil Sedláček, Filip Šindelář, Ondřej Žák
Zapůjčitelé:
Arcibiskupství olomoucké, Benediktinské opatství Rajhrad, Královská kanonie premonstrátů na Strahově, Město Miroslav, Metropolitní kapitula u sv. Václava v Olomouci, Muzeum Komenského v Přerově, Muzeum města Brna, Národní památkový ústav – územní odborné pracoviště v Olomouci, Obec Lutín, Římskokatolická duchovní správa u kostela Panny Marie Sněžné Olomouc, římskokatolické farnosti: Boršice u Buchlovic, Březová nad Svitavou, Dobromilice, Dolany u Olomouce, Hněvotín, Hnojice, Hodslavice, Cholina, Jesenec, Jevíčko, Kopřivnice, Kostelec na Hané, sv. Mořice Kroměříž, Křenovice u Slavkova, Litovel, Mohelnice, Moravičany, Moravská Huzová, sv. Michala Olomouc, sv. Mořice Olomouc, sv. Václava Olomouc, Ostrava-Zábřeh, Přemyslovice, Povýšení sv. Kříže Prostějov, Rajnochovice, Rokytnice u Přerova, Slatinice u Olomouce, Staré Město pod Sněžníkem, Štěpánov u Olomouce, Šternberk, Tovačov, Uničov, Úsov, Velehrad, Zábřeh, Slezské zemské muzeum v Opavě, Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, Vlastivědné muzeum v Olomouci a soukromí sběratelé.
ARCIDIECÉZNÍ MUZEUM OLOMOUC JE DRŽITELEM TITULU EVROPSKÉ DĚDICTVÍ – EUROPEAN HERITAGE LABEL