Výstavu Přístavy neklidu doplnily kresby Ireny Bilkowské

MUO GALA 2024
MUO GALA 2024

Výstava polského art brut Přístavy neklidu se na poslední týden rozrostla do dalšího prostoru Muzea moderního umění – do kavárny. Tam na návštěvníky čekají kresby Ireny Bilkowské a také dva kostýmy, které podle těchto kreseb zhotovila Dorota Długosz.

Právě modely Doroty Długosz jsou leitmotivem prvního muzejního plesu MUO gala, který se uskuteční už v sobotu v nově zrekonstruovaném CENTRALU. Ples totiž obohatí fashion show těchto modelů a fotografická výstava Terezy Hrubé Vepsáno klikou, která ukazuje modelky v kostýmech Doroty Długosz v prostředí Arcidiecézního muzea.

Irena Bilkowska

Irena Bilkowska

Irena Bilkowska se narodila 1. června 1984 v Płocku jako poslední ze šesti dětí a navštěvovala płockou Jagellonskou školu. Až do svých devatenácti let žila s rodiči a sourozenci. Po svém osamostatnění několikrát změnila bydliště, aby se nakonec usadila v centru Płocku, kde žije se svým partnerem. Dnes pracuje v mléčném baru jako pomocná kuchařka a servírka. Od školních let se věnuje kreslení. První kreativní návrhy oděvů dělala pro svou sestru, která se učila švadlenou. Zájem o kresbu u ní přetrvává a věnuje mu většinu volného času. Stále vytváří nové a nové návrhy šatů, obleků, souprav i kostýmů.

Obsedantní tvorbou Ireny Bilkowské se nadchl Andrzej Kwasiborski, jeden z největších specialistů a sběratelů umění art brut v Polsku. Práce se ocitly v jeho sbírce a odtud se ukázky tvorby Bilkowské objevily nejdříve na dvou výstavách art brut z kolekcí moravského sběratele Pavla Konečného z Olomouce a polského Andrzeje Kwasiborského z Płocku (K2 – Dom Darmstadt, Płock, říjen 2021 a Art brut Brno – Galerie České spořitelny v Brně, květen – červenec 2022). Přání uskutečnit samostatnou výstavu Ireny Bilkowské se podařilo Andrzeji Kwasiborskému naplnit na sklonku roku 2023, v Domu Darmstadt v Płocku, kde Kwasiborski už deset let prezentuje práce vybraných autorů art brut ze své sbírky. Výstava kurátorů Andrzeje Kwasiborského a Radosława Łabarzewského pod názvem Pokaz mody Ireny Bilkowskiej se stala atraktivním projektem i díky předváděným kostýmním modelům Doroty Długosz inspirovaným kresbami Bilkowské.

Irena Bilkowska

Irena Bilkowska

Irena Bilkowska se narodila 1. června 1984 v Płocku jako poslední ze šesti dětí a navštěvovala płockou Jagellonskou školu. Až do svých devatenácti let žila s rodiči a sourozenci. Po svém osamostatnění několikrát změnila bydliště, aby se nakonec usadila v centru Płocku, kde žije se svým partnerem. Dnes pracuje v mléčném baru jako pomocná kuchařka a servírka. Od školních let se věnuje kreslení. První kreativní návrhy oděvů dělala pro svou sestru, která se učila švadlenou. Zájem o kresbu u ní přetrvává a věnuje mu většinu volného času. Stále vytváří nové a nové návrhy šatů, obleků, souprav i kostýmů.

Obsedantní tvorbou Ireny Bilkowské se nadchl Andrzej Kwasiborski, jeden z největších specialistů a sběratelů umění art brut v Polsku. Práce se ocitly v jeho sbírce a odtud se ukázky tvorby Bilkowské objevily nejdříve na dvou výstavách art brut z kolekcí moravského sběratele Pavla Konečného z Olomouce a polského Andrzeje Kwasiborského z Płocku (K2 – Dom Darmstadt, Płock, říjen 2021 a Art brut Brno – Galerie České spořitelny v Brně, květen – červenec 2022). Přání uskutečnit samostatnou výstavu Ireny Bilkowské se podařilo Andrzeji Kwasiborskému naplnit na sklonku roku 2023, v Domu Darmstadt v Płocku, kde Kwasiborski už deset let prezentuje práce vybraných autorů art brut ze své sbírky. Výstava kurátorů Andrzeje Kwasiborského a Radosława Łabarzewského pod názvem Pokaz mody Ireny Bilkowskiej se stala atraktivním projektem i díky předváděným kostýmním modelům Doroty Długosz inspirovaným kresbami Bilkowské.

Dorota Długosz

Dorota Długosz, vizuální umělkyně a fotografka, se narodila 12. října 1974 v Płocku, navštěvovala Vysokou školu výtvarných umění v Płocku, obor fotografie a výstavnictví. Absolvovala stáž v Divadle Szaniawského v Płocku (masky, kostýmy, scénografie) a studovala na fotografické škole (Centre Iris) v Paříži. Před několika lety vyměnila rodné město za Boulogne-Billacourt u Paříže, kde žije s partnerem a dvěma umělecky nadanými dcerami na lodi na Seině.

Věnuje se tvorbě kreativních kostýmů a umělecké fotografii. V Paříži uskutečnila několik svých fotografických výstav. Když uviděla kresby Ireny Bilkowské, velmi ji zaujaly a sama autorce navrhla, že na jejich podkladě vytvoří sérii kostýmů. Tak vzniklo dvanáct originálních výtvarných objektů, které se pak staly integrální součástí płocké výstavy Pokaz mody Ireny Bilkowskiej a oživily výstavní projekt. Vytvořené modely jsou vizuálně výraznými výtvarnými artefakty, které překvapují imaginativním přesahem, kreativitou, barevností a pestrostí využitých materiálů i precizností zpracování. Atraktivní modely Doroty Długosz pozoruhodně a akčně dotvářejí původní kresebná východiska.

Dorota Długosz

Dorota Długosz

Dorota Długosz, vizuální umělkyně a fotografka, se narodila 12. října 1974 v Płocku, navštěvovala Vysokou školu výtvarných umění v Płocku, obor fotografie a výstavnictví. Absolvovala stáž v Divadle Szaniawského v Płocku (masky, kostýmy, scénografie) a studovala na fotografické škole (Centre Iris) v Paříži. Před několika lety vyměnila rodné město za Boulogne-Billacourt u Paříže, kde žije s partnerem a dvěma umělecky nadanými dcerami na lodi na Seině.

Věnuje se tvorbě kreativních kostýmů a umělecké fotografii. V Paříži uskutečnila několik svých fotografických výstav. Když uviděla kresby Ireny Bilkowské, velmi ji zaujaly a sama autorce navrhla, že na jejich podkladě vytvoří sérii kostýmů. Tak vzniklo dvanáct originálních výtvarných objektů, které se pak staly integrální součástí płocké výstavy Pokaz mody Ireny Bilkowskiej a oživily výstavní projekt. Vytvořené modely jsou vizuálně výraznými výtvarnými artefakty, které překvapují imaginativním přesahem, kreativitou, barevností a pestrostí využitých materiálů i precizností zpracování. Atraktivní modely Doroty Długosz pozoruhodně a akčně dotvářejí původní kresebná východiska.

Dorota Długosz

art brut

Tvorba, která nepodléhá kulturním normám, tvorba, která nezná ohraničení, liší se v tématech a může být v různých místech světa jinak označovaná. Její autoři jsou nezávislí, ve své tvorbě svobodní, není důležité, kde žijí, jsou to tvůrci, kteří se nezabývají uměním vědomě, ale tvoří, žijí s uměním. Obvykle pracují v tichu a osamocení, často skrytě. Netvoří pro příjemce, ani pro uznání, jen pro sebe. Teprve sběratelé, objevitelé, kteří hledají a nalézají v pracích neprofesionálů projevy autentičnosti a spontánnosti a mají odvahu opustit vyšlapané cesty chápání umění, uvádějí nejčastěji tuto tvorbu ve známost.