AKTUALITA | 31. 10. 2018
Neděle 4. listopadu bude posledním dnem, kdy bude možné na vlastní oči vidět Vasarelyho plastiku TER-F2, Šépkův 3D model Středoevropského fóra Olomouc (SEFO) i Berecovy rodinné fotografie.
Dva a půl metru vysoká plastika
Už v červnu představilo Muzeum umění nový přírůstek do největší sbírky děl Victora Vasarelyho v České republice. Přímo z francouzského Fondation Vasarely v Aix-en-Provence získalo velkoformátovou plastiku TER-F2.
„Plastika je dvě stě čtyřicet centimetrů vysoká, sto čtyřicet čtyři široká a osmačtyřicet centimetrů hluboká. Jde tedy opravdu o velkoformátové dílo, kterým jsme chtěli doplnit náš stávající exkluzivní soubor Vaserelyho prací – obraz, tapisérii a třiatřicet tisků,“ říká vedoucí odboru moderního a současného umění Gina Renotière.
„Při pohledu na výrazné dílo ze dřeva je divák konfrontován s prostorovými efekty studených a teplých barev, s kontrasty světla a stínu i s lineární perspektivou,“ dodává.
3D model SEFO
Muzeum umění už od roku 2006 systematicky doplňuje kolekce středoevropského umění pro plánovanou budovu SEFO. Ve svém hledáčku má nejvýznamnější osobnosti výtvarného umění a kultury poválečné střední Evropy. Světově proslulý maďarsko-francouzský malíř, kreslíř, grafik, sochař a autor četných realizací v oblasti užitého umění a architektury Victor Vasarely patří bezesporu mezi nejznámější z nich. Právě dílo TER-F2 je určeno svým rozměrem jako výrazný solitér do prostor připravované stálé expozice.
Právě budova Středoevropského fóra Olomouc, tedy její 3D model, jak jej navrhl architekt Jan Šépka, je také součástí výstavy Victor Vasarely | TER-F2. Návštěvníci si tak mohou prohlédnout nejen exponáty, které by měly v budoucnu být vystaveny v nových prostorách, ale i vnější podobu Šépkem navrhované budovy a také její vnitřní uspořádání.
Poslední možnost vidět Vasarelyho plastiku i Šépkův model budou mít v neděli, kdy celá výstava končí.
Rodinná kompozice
V neděli 4. listopadu končí také 425. výstava v Divadle hudby Štefan Berec: Kompozice rodiny. Ta představuje soubor rodinných fotografií dnes již olomouckého fotografa Štefana Berece. Každý ze snímků je komponován jako celek, kdy fotografovaný objekt zapadá do kontextu krajiny, interiéru i dění v okolí. Přestože jde o reportážní fotografie, vnikaly vždy po předešlé přípravě, delším pozorování scény, s úmyslem vytvořit „obraz“.