(*1979)
je vizuální umělec, autor filmů a komplexních galerijních prostředí. Žije a tvoří v Praze. Na Akademii výtvarných umění absolvoval ateliér Vladimíra Skrepla a působil v ateliéru nových médií Michaela Bielického. Patří u nás mezi průkopníky uměleckých filmů a videí. V roce 2011 se stal laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého. Ve svých filmech často pracuje se smyšlenými příběhy vsazenými do skutečného kontextu. Důležitým je pro něj téma menšinových identit a události spojené s původním německým obyvatelstvem a jeho kulturou na českém území. Redukované výrazové prostředky a precizní práci s detailem využívá jak ve filmech, tak v kresbě, která se u něj proměnila z nástroje pro návrh storyboardů v samostatný výrazový prostředek. V posledních letech své výstavy pojímá jako komplexní celky, kdy v galerii buduje nové prostředí s nímž pracuje obdobně jako s filmovými kulisami a vsazuje do něj své kresby nebo filmy. Výtvarná tvorba je pro Thera cestou k zachycení momentů nebo situací, které jsou utvářeny spojením historických a kulturních reálií s volnou autorskou invencí.
AKTUALITA: 01 08 2022
Kořeny českého vizuálního umělce a průkopníka uměleckých filmů Marka Thera sahají na Broumovsko, kde v minulosti žila část jeho rodiny. Ther se tam pravidelně vrací a čerpá zde inspiraci pro své filmy i kreslířskou tvorbu. Lesy, louky a venkovská krajina, řídce osídlená, zato bohatá na vzpomínky, na události, které se v ní odehrály, vytváří prosté, přesto působivé pozadí pro jednoduché příběhové linky rozvíjející se mezi několika málo aktéry. Těmi samozřejmými jsou samotné postavy – často mladí chlapci nebo staré ženy –, vedle nich svou roli v příběhu hrají ale také předměty – ukryté poklady nebo ztracené knihy a deníky – nebo třeba v poli volně stojící stromy a opuštěná stavení. Kostýmy, rekvizity a nářečí postav, dobu filmů obvykle zařazují někam do první poloviny 20. století, z prostředí, v němž se děj odehrává, přesnější čas nevyčteme, krajina je neměnná a chalupy i křížky u cest na svých místech zůstávají. Se znalostí Therovy tvorby však můžeme předpokládat, že jde o dobu, kdy měli Němci v českém pohraničí ještě stále své pevné místo. Krajina Broumovska, příhraniční pásmo Sudetenlandu, ale i další místa mimo Therův běžný radius se tak v jeho filmech stávají stálými svědky drobných epizod ve velkém dějinném vyprávění.
Therův zatím poslední film Welt des Bauern byl natočen v roce 2022 a poprvé je uveden v Muzeu umění Olomouc. Snímek je dalším příběhem z každodenního života v československých Sudetech. Místem děje je opět Broumovsko, konkrétně obec Šonov (Schönau), podle úvodního titulku jsou tři roky po první světové válce a Jan, mladý muž, se brzy ráno vydává na cestu krajinou. Není jisté, kam míří, ani to, jestli někam míří, ale po nějaké době jeho cesta náhle končí, když potká neznámého muže, který ho upozorní, že překročil státní hranici a díky své nepozornosti se ocitl v jiné zemi.
Více o snímku i tématu vyhnanectví prozradí Mark Ther v neděli 14. srpna v 19:00 během online diskuse s našim kurátorem Jakubem Frankem. Přenos diskuse můžete sledovat zde či na Facebooku Muzea umění.