Liubun pro Trienále aktualizoval vlastní podrobnou dokumentaci ztráty památkového fondu a kulturního dědictví, ke které dochází na ukrajinském území od začátku totální ruské invaze. Z výzkumu vyplývá, že ke konci května 2024 bylo na Ukrajině zničeno a poškozeno až 1062 kulturních památek, zejména v příhraničních oblastech a velkých městech, jako jsou Černihiv, Charkov, Mariupol, Oděsa…
Tvorba Anny Choďkové a Kristiny Jaroš, které se nedávno přesunuly z Kyjeva do Berlína, se vyznačuje zpracováním vlastní kulturní historie i současnosti. Prostřednictvím stylizovaných kreseb architektury, uměleckých předmětů z muzejních sbírek nebo znázorněním výbuchů a destrukce ilustrují příběh okupované a ničené rodné krajiny.
Etchingroom1 využívají kresbu nejen k stylizované ilustraci skutečné architektury, ale zjednodušují ji i na prosté znaky, které jsou schopny vystihnout komplexní celek. Navíc do hry zapojují i samotné médium papíru – zmačkaný a pošpiněný papír dodává znaku další emocionální význam. Dílo vypráví o situaci, kdy se hlavní funkce památkové péče mění z damage control na doom control, a kdy se z aktivní ochrany pomalu stává pasivní čekání na další náhodně či záměrně mířený úder.
Projekt úmyslně staví do popředí památky – budovy a kulturní dědictví –, které však vždy slouží jako reprezentanti osudu lidí. Každá budova zastupuje své obyvatele, návštěvníky a uživatele a každý předmět kulturního dědictví zastupuje svého autora – umělkyni či řemeslníka a jejich životy ovlivňované politickými nebo společenskými rozhodnutími. Etchingroom1 využívají stylizaci a abstrakci k vyprávění univerzálních emocí. V kombinaci s vizualizovanými daty výzkumu Romana Liubuna přesně vykreslují obraz zkázy odehrávající se v současnosti jen několik stovek kilometrů za našimi hranicemi, ale přeneseně také v každý moment na každém místě.