Inscenace BÉTON BRUT důmyslně protíná svět architektury a urban dance. Prostřednictvím těla a tance nazírá na příbuzná sociální a materiální pozadí vzniku i na historické souvislosti mezi betonovou brutalistní architekturou a pilířem hiphopové kultury – breakdance.
„Brutalistické stavby […] pro nás byly, stejně jako pravděpodobně pro mnoho dalších, neobvykle navrženými betonovými monstry. Z našeho okolí jsme se podvědomě naučili považovat tento typ architektury za podivný nebo dokonce ošklivý. Když jsme [… však odložili svůj ‚každodenní filtr‘ a stali se neutrálními pozorovateli, objevili jsme rozmanitý vesmír, který se za ním skrývá: silné architektonické a sociální výpovědi i drsné, brutální a futuristické formy coby gigantická hra hmoty, syrovosti, rovnováhy a hrdého gesta, která se pozorovateli vysvětluje přímočaře, téměř puristicky a rozvíjí se v krásných obrazech.“ Valentin Alfery, choreograf BÉTON BRUT
Ve svém dosud posledním projektu BÉTON BRUT staví mladý umělecký kolektiv Hungry Sharks do vzájemné paralely taneční techniky breakdance a vybrané příklady brutalistních architektonických objektů. Tím vytváří asociativní pole pro úvahy nad jejich materiálními, kinetickými, prostorovými a v neposlední řadě též historickými a sociálními konceptualizacemi. V obou jde o vzpouru proti konvenčním formám kultury. Jejich estetika je často charakterizována jako „syrová“ nebo „drsná“, v žádném případě není „uhlazená“ nebo „líbivá“. Jak brutalismus, tak breakdance zároveň vycházejí z obdobného sociálního zázemí – prožitku druhé světové války, destrukce člověka, chudoby a z ní plynoucího společenského znevýhodnění. Průsečík obou těchto forem se v BÉTON BRUT následně stává hnací silou unikátního brutalistického fyzického divadla.
Rafinovaný umělecký koncept a neotřelé tvůrčí strategie obsažené v BÉTON BRUT si vysloužily nejenom nevídaný zájem ze strany publika, ale význačně rovněž rezonovaly mezi třinácti vybranými produkcemi na znovuobnovené Choreographic Platform Austria 2023.
Rakouská taneční skupina Hungry Sharks vznikla roku 2011 s cílem etablovat streetové taneční styly rovněž v divadelním prostředí. Vůdčími osobnostmi skupiny jsou od jejího počátku choreograf Valentin Alfery a producentka Dušana Baltić. V tanečním duetu Gentle Way (2018) například Alfery vyšel z rituálů bojových umění, zejména juda, kterému se až do svého těžkého zranění věnoval na vrcholové úrovni. Inscenaci Zeitgeist (2019) zase situoval pod vodu – bez gravitace a se zadrženým dechem nechal „aquadancer*ky“ v proskleném bazénu zkoumat možnosti gest a pohybů typických pro život ve městě.
NÁMĚT, KONCEPT, UMĚLECKÉ VEDENÍ, CHOREOGRAFIE: Valentin Alfery
ŽIVÝ ZVUK, KOMPOZICE: Manuel Riegler
DRAMATURGIE, ASISTENT CHOREOGRAFA: Marco Payer
PRODUKCE, UMĚLECKÁ KONZULTACE, HLAS: Dušana Baltić
ASISTENCE PRODUKCE: Maira Darja Horvath, Laura Graciela Saiz, Max Rosenberger
SVĚTELNÝ DESIGN: Valentin Alfery
KOSTÝMY: Kreineckers / Anna & Magdalena Kreinecker
FOTOGRAFIE: Jelena Janković, Christine Miess, Kilian Kovacs (Cover)
PROVEDENÍ A POHYBOVÝ VÝZKUM: Elena Bartosch, Timo Bouter, Alexander Tesch, Maëva Abdelhafid
Uvedení inscenace v rámci festivalu DIVADELNÍ FLORA je podpořeno z DANCE ON TOUR AUSTRIA – společného projektu Tanzquartier Wien a rakouského Spolkového ministerstva pro evropské a mezinárodní záležitosti.
Představení je realizováno ve spolupráci (a s podporou) Trienále SEFO 2024, které pořádá Muzeum umění Olomouc.