Vendula Chalánková

Portrét výtvarnice Venduly Chalánkové

*1981 (Česká republika)
studium: Vysoké učení technické v Brně, Fakulta výtvarných umění, ateliér environment
žije a působí v Brně a v Troubkách nad Bečvou

Malířka, autorka knižních ilustrací, komiksů, filmových animací, v jejíž tvorbě se odráží bezprostřednost, ostrovtip, kritika bez kalkulu, i když často vděčně zesměšňující nešvary současnosti. Staví ji spolu s rychlým tempem společnosti do kontrastu s nesnadnou a pracnou manuální činností a jejím trvalým výsledkem. S vytříbeným smyslem pro výtvarnou zkratku proměňuje běžné situace a předměty každodenního života v umělecké příběhy a artefakty. Nejmíň ze všech nám v trienále cestuje po časové ose, zato skvěle ovládá techniku mockumentu.

Devadesátky (2021)

Fikce dveří, fikce obrazu, fikce prostoru za dveřmi. Chalánková ale jde dál, matoucí název Devadesátky člověka vrhá do devadesátých let minulého století, kde však tento detail „jeklových“ hliníkových dveří hraje už jen roli přežívající vzpomínky. Transformační období plné porevolučních ideálů má kořeny v normalizaci, která v neúnavné setrvačnosti už od sedmdesátých let produkovala jako na běžícím pásu třeba zrovna hliníkové profily okenních rámů a dveří. Kdo by tehdy tušil, že v nás někdy (navzdory chtění či očekávání) v záplavě tupých bílých plastových profilů budou vzbuzovat nostalgii. Devadesátky jsou ale taky rozměrový standard vycházející z užitné logiky věci. Vendula Chalánková dokumentuje osobní vzpomínku na minulost škálou vzorníků dobové produkce, vzorníků však značně omezených, které tak jak tak směřovaly k bezvýchodné normalizační typizaci. Řád světa se však obrací, v přemíře nabídky a všudypřítomné banalitě detailů nové normalizace umělkyně typizaci naopak vzdává hold – typizací a sériovostí vlastní malířské produkce. Mockument jako mystifikační nástroj popisu a přepisu předlohy funguje v práci Chalánkové ve své absolutní zkratce. Stačí chytit za kliku a vejít.