Ohrada SEFO upozorňuje na ztrátu kulturního dědictví Ukrajiny
Novou podobu dnes získala ohrada SEFO vedle Muzea moderního umění, stojí za ní ukrajinská dvojice umělců Anna Choďková a Kristina Jaroš, která si říká EtchingRoom1. Na ohradě upozorňuje na ztrátu památkového fondu a kulturního dědictví, ke které dochází na ukrajinském území od začátku totální ruské invaze.
„EtchingRoom1 reagují svým dílem na dlouhodobý výzkum ukrajinského archeologa Romana Liubuna. Liubun pro Trienále aktualizoval vlastní podrobnou dokumentaci ztráty památkového fondu a kulturního dědictví na Ukrajině a přišel s alarmujícími čísli. Ke konci května 2024 bylo na Ukrajině zničeno a poškozeno až 1062 kulturních památek, zejména v příhraničních oblastech a velkých městech, jako jsou Černihiv, Charkov, Mariupol, Oděsa,“ říká kurátor Trienále SEFO 2024 Jakub Frank s tím, že umělecké vyjádření na ohradě SEFO je spíše abstraktně pojato a od září na něj naváže konkrétněji pojatá výstava v MUO.
Představení projektu se uskuteční ve čtvrtek 18. července od 16:30, následovat bude komentovaná prohlídka Trienále SEFO 2024 vedena kurátory Martinou Mertovou a Jakubem Frankem.
Tvorba Anny Choďkové a Kristiny Jaroš, které se nedávno přesunuly z Kyjeva do Berlína, se vyznačuje zpracováním vlastní kulturní historie i současnosti. Prostřednictvím stylizovaných kreseb architektury, uměleckých předmětů z muzejních sbírek nebo znázorněním výbuchů a destrukce ilustrují příběh okupované a ničené rodné krajiny.
„Projekt úmyslně staví do popředí památky – budovy a kulturní dědictví –, které však vždy slouží jako reprezentanti osudu lidí. Každá budova zastupuje své obyvatele, návštěvníky a uživatele a každý předmět kulturního dědictví zastupuje svého autora – umělkyni či řemeslníka a jejich životy ovlivňované politickými nebo společenskými rozhodnutími. Etchingroom1 využívají stylizaci a abstrakci k vyprávění univerzálních emocí. V kombinaci s vizualizovanými daty výzkumu Romana Liubuna přesně vykreslují obraz zkázy odehrávající se v současnosti jen několik stovek kilometrů za našimi hranicemi, ale přeneseně také v každý moment na každém místě,“ dodává Frank.