Europaleta z nejluxusnějšího dřeva z Bělověžského pralesa
Více než 1350 let leželo pod vodou v Bělověžském pralese dubové dřevo, z něhož polská umělkyně Karolina Grzywnowicz vyrobila (ne)obyčejnou europaletu. Svoje dílo nazvala „Zátiší“. Použila při tom certifikované dřevo, které získává tmavý odstín díky tomu, že je stovky let máčeno ve vodě.
Výsledné dílo poukazuje na kontrast dvou světonázorů, dvou přístupů k využití tohoto pralesa na polsko-běloruské hranici: jeden bojuje za jeho zachování pro jeho ekologické a biologické hodnoty, druhý v něm vidí zdroj suroviny, kterou lze zpeněžit. Situaci navíc vyhrotila před osmi lety vláda strany Právo a spravedlnost, která trojnásobně navýšila těžbu dřeva v této jediné přírodní lokalitě v Polsku figurující na seznamu světového dědictví UNESCO.
Paletu z nejluxusnějšího a nejdražšího evropského dřeva můžete vidět v Muzeu umění Olomouc na výstavě Trienále SEFO 2024.
svršky UPRCHLÍků
Bělověžský prales však není jen místem sporu o využití přírodního a kulturního dědictví, ale i civilizačním střetem. Od roku 2021 je dějištěm humanitární krize kvůli uprchlíkům z různých zemí, které posílá do Polska běloruský diktátor Lukašenko. Uprchlíci hledající bezpečné místo se stali obětí cynické politické hry úřadů, které porušováním lidských práv odsuzují lidi v lese k utrpení, nemocem a smrti.
Karolina Grzywnowicz přikryla zbytky svršků uprchlíků proskleným poklopem a zkoumá roli pachu jako kamufláže, nástroje odporu a léčení. Inspirující dílo „Polská džungle“ můžete také prozkoumat na výstavě Trienále SEFO 2024.