Stěhování gotického sousoší. Nyní je v Křížové chodbě
![Stěhování sousoší Olivetské hory Stěhování sousoší Olivetské hory z kaple sv. Jana Křtitele do Křížové chodby Zdíkova paláce.](https://muo.cz/wp-content/uploads/2024/04/P0A5611-768x616.jpg)
Dosud mohli návštěvníci Zdíkova paláce, který je součástí prohlídkové trasy Arcidiecézního muzea Olomouc, obdivovat gotické sousoší Krista na hoře Olivetské ve zdejší kapli. Od začátku tohoto týdne jsou sochy Krista a svatých Petra, Jana a Jakuba Většího k vidění na novém podstavci v sousedící křížové chodbě.
„Olomoucké sousoší z 30. let 15. století patří nepochybně k nejvýznamnějším dílům evropské pozdní gotiky. Původně bylo polychromováno v harmonickém souzvuku červené, modré, zelené a bílé barvy podle přetrvávající tradice krásného slohu konce 14. století. Sousoší patří olomoucké farnosti sv. Mořice. Nyní je na vnější jižní stěně kostela umístěna kopie mezi prvním a druhým západním opěrným pilířem lodi,“ vysvětluje kurátorka Muzea umění Olomouc Jana Hrbáčová. „Nejedná se o původní umístění soch. Byly zřejmě zhotoveny pro někdejší hřbitov nebo hřbitovní kapli u kostela sv. Mořice.“
Výjev Krista osamoceně se modlícího v Getsemanské zahradě, zatímco apoštolové Petr, Jan a Jakub Větší upadli do spánku, patří mezi důležité posvátné náměty. Tato díla měla nabádat k osobní modlitbě, usebrání a spoluprožívání Kristova utrpení. Olomoucké sousoší bylo zřejmě zhotoveno z místního mladějovského pískovce. Dojímavá tvář modlícího se Krista s očima obrácenýma k nebesům spolu se zdůrazněním jeho nahých kolen, klečících na tvrdé skále, odráží vliv nového nizozemského realismu. S ním souvisí také monumentálnost postav tří spících apoštolů, zahalených do členitých zalamovaných draperií, které navazují na stylový okruh malby bratří van Eycků.