AKTUALITA | 31. 3. 2017 Křest publikace Atlas spontánního umění odstartoval včerejší festival Art Brut Film v Arcidiecézním muzeu Olomouc.

AKTUALITA | 31. 3. 2017

Křest publikace Atlas spontánního umění odstartoval včerejší festival Art Brut Film v Arcidiecézním muzeu Olomouc. Šest filmových dokumentů představilo autory, jejichž díla jsou umístěna v La Fabuloserie – Muzeu Art Brut. Pomyslnou kmotrou se stala Sophie Bourbonnaisová, dcera zakladatele muzea Alaina Bourbonnaise.

Sbírka  La Fabuloserie začala vznikat  ve Francii v šedesátých letech 20. století, kdy se úspěšný architekt Alain Bourbinnais (1925 – 1988) začal zajímat o spontánní tvorbu  autodidaktů. V roce 1971 se kontaktuje s  Jeanem Dubuffetem a s jeho podporou otevírá v roce 1972 v Paříži galerii  „syrového umění“ Atelier Jacob. Jean Dubuffet později v roce 1975 svoji soukromou sbírku art brut přenesl do švýcarského Lausanne, kde je dodnes vystavena.

„Tehdy mi bylo sedmnáct let. Chodívala jsem tam každé odpoledne a pak i celou sobotu vypomáhat,“ zavzpomínala Sophie Bourbonnaisová na dobu, kdy se stala studentku Sorbony. Na ateliér navázala v roce 1983 La Fabuloserie v burgundské obci Dicy, kde měli venkovský dům. 

Z Paříže do Dicy

Dnes má muzeum díla asi 150 autorů. Alain Bourbonnais  se s nimi vždy napřed setkával, teprve poté nakupoval. „Otec nerad cestoval a měl fobii z létání, takže se nedostal moc daleko. A protože nesbíral nic bez kontextu, většinou se jedná o francouzské autory, výjimečně o belgické nebo italské,“ poznamenala Bourbonnaisová.

Jednou z jeho aktvit byly i filmové dokumenty o těchto umělcích. „Společně se sestrou se nyní snažíme sbírku rozšiřovat, jsme otevřené i případné spolupráci na dalších filmech s režisérem Philippem Lespinassem,“ uvedla Bourbonnaisová. Právě tyto filmy byly promítány v Arcidiecézním muzeu.

Z půldruhé stovky umělců Bourbonnaisová těžko hledala, kterého by vyzdvihla. „Většinu jsem znala spolu osobně. Do dneška se s některými setkávám a jsme přátelé. Ale nejblíž mám asi k dílu Francise Marshalla,“ přiznala. 

Petříčkův kolotoč

Magnetem La Fabuloserie je Pierre Avezard přezdívaný Petříček (Petit Pierre) a jeho mechanický kolotoč zvaný Manéž. Jeho údržba je drahá, náročná a nepřetržitá. Sophie Bourbonnaisová se na ní sama podílí. 

Údržba je drahá, náročná a nepřetržitá. Sama udržuje a spravuje mechanismy, čistí a promazává. „Je to pro mě vyloženě radost všechno natřít a namazat. Má mnoho součástek a převodů,“ vysvětlila. Konzervátorské i jiné práce ve vlastním muzeu ji stále baví bez ohledu na to, že na ni mají vlastní personál. 

Šestý ročník nekomerční přehlídky filmů a videosnímků, věnovaných pozoruhodnému fenoménu art brut byl postaven na snímcích o Fabuloserii a umělcích Émilu Ratierovi, Francisu Marshallovi nebo Petit Pierrovi. Pořadateli festivalu byli Muzeum umění, sdružení ABCD a Art Map, vydavatel pokřtěné publikace. 

Foto: Tereza Hrubá