Farn Kollektiv (De): Imagine – Hellos and Goodbyes

03 03 2025
19:00
CENTRAL
Koncert
Farn Kollektiv
Farn Kollektiv

Co se stane, když člověk na jevišti vstoupí do dialogu s umělou inteligencí?
Jedinečná inscenace na pomezí koncertu, instalace a performance.

Performer Daniel Nerlich připravuje svůj koncert na rozloučenou a diskutuje s chatbotem Chatsy. Na pozadí se míhají výjevy z jeho života. Zpívá o lásce a přátelství, o ztrátě a osamělosti. Z uspořádaného vesmíru jednoho života se stává multiversum životů možných, které existují paralelně.

Daniel Nerlich poskytl jako podklad pro inscenaci svůj životopis, který se stal výchozím materiálem pro stále nová přepisování příběhu pomocí systémů strojového učení. K vytvoření obrázku nebo videa se v tomto systému používá příkazu /imagine. Zdánlivě inteligentní systémy si takto „vysnívají“ mentální obrazy z textových příkazů – tzv. prompts. Ve spolupráci s technologií vznikají alternativní životní cesty a vzpomínky, které generují stále nová vyprávění životního příběhu.

Anglicky / částečně s českými titulky 

účinkují: Daniel Nerlich a chatbot Chatsy
režie: Tom Schneider & Tobias Staab (FARN. Kollektiv)
Hudba a texty písní: Daniel Nerlich
scéna: Nadja Sofie Eller
kostýmy: Andrijana Trpković
3D design a programování umělé inteligence: Warja Rybakova
video prompts: Nadja Sofie Eller & Tobias Staab


Představení uvádíme ve spolupráci s Flora Theatre Festival s podporou Česko-německého fondu budoucnosti.


Divadelní kolektiv FARN byl založen v roce 2016 ve Freiburgu. Ve FARN je divadlo chápáno jako kolektivní praxe myšlení a jednání. V kolektivu neexistují žádné pevné struktury nebo hierarchie, žádné předem existující formy nebo estetika, žádné jistoty a pravdy, o které by se člověk mohl nebo chtěl opírat.

  • TOM SCHNEIDER – režisér a hudebník. Do roku 2000 působil jako hudebník v různých formacích a jako asistent nezávislé divadelní skupiny Theater Affekt v Berlíně. V letech 2000–2004 působil jako asistent režie a hudebník v basilejském divadle. Od roku 2004 režíroval vlastní inscenace v divadle Basel, Divadle v Heidelbergu, Basilejské hudební akademii, Divadle ve Freiburgu, Münchner Kammerspiele, Divadle Neumarkt v Curychu a Schauspielhaus Bochum. V letech 2005–2007 vyučoval scénickou kompozici a figurální dramaturgii na basilejské hudební akademii (Schola Cantorum Basiliensis) v rámci operního studia Front Stage. V letech 2007–2012 působil jako režisér a hudebník v uměleckém vedení PVC (Laboratoř pro současný tanec) ve Freiburgu. V roce 2012 založil ve Freiburgu nezávislou divadelně-taneční skupinu Off deluxe, jejíž první dílo (Twilight/echo) získalo Stuttgartskou divadelní cenu za mimořádný umělecký počin. Od roku 2016 je výkonným ředitelem performativního kolektivu FARN, společně s Tobiasem Staabem, který je uměleckým ředitelem. 
  • TOBIAS STAAB působí jako umělec na volné noze, především jako dramaturg a kurátor. Režijní práce Tobiase Staaba, které často rozvíjí ve spolupráci s dalšími umělci, se prezentují jako transdisciplinární představení na pomezí hudby, tance, filmu a instalace. Od roku 2020 Tobias Staab stále častěji pracuje také ve filmu a s videi. V návaznosti na elektronickou hudbu skupiny Modeselektor vymyslel a režíroval společně s tanečníkem Corey Scott-Gilbertem a videoumělcem Krsnem Braskem performativní film Work, který byl v dubnu 2021 vysílán na stanici ARTE. V Kolíně nad Rýnem pracoval ve dvojici s režisérem Richardem Siegalem na mezioborovém streamovaném představení All for One and One for the Money, které mělo premiéru online v listopadu 2020. Jeho videoart Trans Corporal Formations zkoumá transformační potenciál lidského těla mezi analogovým a digitálním prostředím. V srpnu 2022 měla na Ruhrtriennale premiéru videoinstalace Euphoria, k níž Staab napsal scénář společně s umělcem Julianem Rosefeldtem. Od té doby byla Euphoria vystavena v New Yorku (Park Avenue Armory), Melbourne (Rising) a Amsterdamu (Holland Festival). V prosinci 2022 představil Tobias Staab imerzivní taneční představení Autonomous Avatar, které se zamýšlí nad možnostmi a riziky umělé inteligence a které mělo premiéru v Planetáriu Bochum. V květnu 2023 měl na festivalu tanečních filmů Moovy v Kolíně nad Rýnem premiéru Staabův film BARDO, na němž spolupracoval s choreografem Gustavem Gomesem. Dílo se zaměřuje na vztah mezi tancem a umíráním a vzniklo za účasti tanečníků různých generací. Souběžně s filmem vznikla instalace rozšířené reality BARDO AR, která měla rovněž premiéru v Kolíně
    nad Rýnem. 
  • NADJA SOFIE ELLER pracuje jako scénografka v oblasti divadla, tance a videoartu. Vystudovala divadelní vědu a dějiny umění v Mnichově a scénografii a scénický prostor v Berlíně. Jako scénografka a kostýmní výtvarnice spolupracovala mimo jiné s Yael Bartanou (WHAT IF WOMEN RULED THE WORLD? ve Volksbühne Berlin), Richardem Siegalem/Ballet of Difference (MADE TWO WALKING / MADE ALL WALKING v Schauspiel Köln), Lizzy Timmers (MUSIK v Theaterhaus Jena), Callou Henkel a Maxem Pitegoffem (série představení v Grüner Salon / Volksbühne Berlin). Průběžně spolupracuje s režisérem Johanem Simonsem (např. ÖDIPUS, HERRSCHER v Schauspielhaus Bochum, DÄMONEN v Burgtheater Wien a naposledy MACBETH). Od roku 2018 Nadja Sofie Eller spolupracuje s Tobiasem Staabem na různých projektech (mj. TRANS CORPORAL FORMATIONS, AFTER WORK, BARDO). V roce 2023 spolupracovala s Trajalem Harrellem na scénografii inscenace THE ROMEO, která měla premiéru v Schauspielhaus Zürich a byla uvedena na Cour d’honneur du Palais des papes na Festivalu v Avignonu. Žije v Berlíně.
  • ANDRIJANA TRPKOVIĆ pracuje jako nezávislá umělkyně, scénická a kostýmní výtvarnice, autorka a výzkumnice v oblasti divadla a filmu. Sídlí v Hannoveru a Praze, kde také vede umělecko-teoretický výzkum na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v rámci dizertace Divadlo v digitálním věku, zabývající se převážně performativitou avatarů. V současné době působí v České republice, na Slovensku, v Německu a Srbsku. Mezi poslední projekty patří představení Am Laufenden Band a aktuální Frankenstein v Schauspielhaus Bochum.
  • WARJA RYBAKOVA je kreativní vývojářka z Berlína. Během studia měla možnost získat zkušenosti ve všech oblastech souvisejících s herním designem/systémovým designem, což jí pomohlo poznat, že ji zajímá především experimentování. Multidisciplinární přístup, který kombinuje design a technologie, ji vždy fascinoval, protože výsledky jsou vždy nepředvídatelné. 
  • DANIEL NERLICH se narodil v roce 1979 v Hamburku a vystudoval herectví na Vysoké škole múzického umění v Bernu. Následovala jeho první stálá angažmá v Theater Basel a Düsseldorfer Schauspielhaus. V letech 2009 až 2019 byl trvale zaměstnán v Schauspiel Hannover. Zde pravidelně spolupracoval například s Thorleifurem Örn Arnarssonem, Minou Salehpour a Larsem-Ole Walburgem. V letech 2019–2021 byl Daniel Nerlich členem souboru Volksbühne Berlin. Následovaly další spolupráce s Alexandrem Eisenachem, Thorem Arnarssonem a Lucií Bihler. Od roku 2021 působí na volné noze; naposledy byl k vidění v roli Krále Leara v Lucernu a v současnosti v Schauspiel Hannover, Schauspiel Köln a od března 2023 v Schauspielhaus Bochum jako herec a hudebník v německojazyčné premiéře románu Am laufenden Band a aktuálním Frankensteinovi v režii Toma Schneidera, kde komponoval hudbu. S Tomem Schneiderem je pojí dlouhodobé přátelství, spousta projektů i kapela Boy named River, která zanikla v roce 2008 umělci nepodepsanou smlouvou s Universal records. Daniel Nerlich také produkuje experimentální elektronickou hudbu pod pseudonymem I WHO OPEN CHEST a pravidelně skládá hudbu k divadelním hrám (Naposledy Operation Wolfshaul v Braunschweigu a Milostné dopisy v Praze).

Vznik inscenace podpořili:
Fonds Darstellenden Künste z prostředků zmocněnce spolkové vlády pro kulturu a média.
Landesverband Freie Tanz- und Theaterschaffende Baden-Württemberg (LaFT BW) Kulturní úřad města Freiburg im Breisgau.


Načítání obsahu…