Objevte Milana Dobeše. Výtvarníka, který vystavoval s Vasarelym či Warholem

Milan Dobeš, Pohyb světla v prostoru IV, 1968
Milan Dobeš, Pohyb světla v prostoru IV, 1968. Svetlik Art Foundation
Díky fingované svatbě se poprvé v životě podíval do Paříže – tři měsíce zde mohl tehdy mladičký, dnes pětadevadesátiletý Milan Dobeš malovat, prodávat obrazy a snít. Do velkého světa umění jej – vyznavače op artu a kinetického umění – v roce 1966 paradoxně katapultovala výstava v baště socialistického realismu v Domě československo-sovětského přátelství v Praze, která přilákala 56 000 návštěvníků. Upoutala také pozornost světově významných teoretiků, Franka Poppera a Uda Kultermanna.

Frank Popper následně pozval Dobeše na výstavu Kunst–Licht–Kunst v Eindhovenu, první poválečnou výstavu svého druhu na světě. Potom putovala Dobešova díla na prestižní světové výstavy – Documenta 4 v Kasselu (1968), EXPO ’70 v Ósace či Bienále v Montevideu v roce 1969, kde získal První cenu za kinetickou plastiku. Vedle Victora Vasarelyho, Andyho Warhola, Edwarda Kienholze nebo Martiala Raysse byl pozván do Helsinek na výstavu Ars 69, kde vystavovalo šest desítek nejlepších světových výtvarníků. „Jak jsem se tam dostal, nevím, ale byl jsem tam. A se mnou tam byl ještě Kolář,“ vzpomínal Milan Dobeš po téměř půl století pro filmový dokument Muzea umění Olomouc. “ A víte, že mi to tehdy nepřišlo. Já jsem si myslel, že tam patřím,“ smál se Dobeš.

Jedním z vrcholů Dobešovy kariéry byla v roce 1971 spolupráce s American Wind Symphony Orchestra v USA, kde se podílel na tvorbě monumentálního světelně-kinetického objektu, který byl synchronizován s hudbou významných skladatelů, jako byli Krzysztof Penderecki a Toširó Mayuzumi.


VELKÁ RETROSPEKTIVNÍ VÝSTAVA:

Milan Dobeš. Oslava barvy, světla a pohybu

Muzeum umění Olomouc

20 03 – 07 09 2025


Jeho postavení mezi klíčovými představiteli světového konstruktivismu potvrdila v roce 2013 účast na prestižní výstavě „Dynamo. Století světla a pohybu v umění 1913–2013“ v Grand Palais v Paříži, která rekapitulovala století kinetického umění. Z bývalého Československa byli na výstavu vybráni pouze František Kupka a Milan Dobeš.

SVĚTLO, POHYB A RYTMUS

Milan Dobeš je jako ekvilibrista pracující se světlem a pohybem, je tvůrcem precizních op artových grafik i rozsáhlých prostorových kinetických objektů. Rafinovaný iluzionista a barevný minimalista pracující racionálně, a přitom dosahující překvapivě emotivně působící díla. Svou tvorbou mění realitu prostoru, pulzujícími díly pohlcuje diváka a přenáší ho do jiných světů.

Na výstavě v Muzeu umění Olomouc je mezi zhruba 180 díly také 18 prací od Dobešových souputníků, dalších významných světových tvůrců konstruktivismu a kinetismu. Návštěvník tak má možnost srovnání. „Jedná se o jedinečnou příležitostí objevovat dílo umělce, jehož tvorba dodnes oslovuje světové odborníky i laickou veřejnost,“ říká kurátorka Gina Renotière. „Výstava mohla vzniknout díky vstřícnému přístupu k zápůjčkám nejen od významných státních galerií, ale i soukromých institucí a sběratelů,“ vysvětluje Gina Renotière s tím, že součástí expozice budou také objekty a grafiky z velkorysého Dobešova daru do sbírky Muzea umění Olomouc.

Načítání obsahu…