O víkendu máte poslední možnost spatřit výstavu Maulbertsch pinxit

Franz Anton Maulbertsch, Přijetí olomouckého biskupa Bruna ze Schauenburgu českým králem Přemyslem Otakarem II., skica k části fresky Manského sálu v Arcibiskupském zámku v Kroměříži, 1759, olej na papíře, 44,3 x 59 cm, Zámek Slavkov u Brna
Franz Anton Maulbertsch, Přijetí olomouckého biskupa Bruna ze Schauenburgu českým králem Přemyslem Otakarem II., skica k části fresky Manského sálu v Arcibiskupském zámku v Kroměříži, 1759, olej na papíře, 44,3 x 59 cm, Zámek Slavkov u Brna
Přestože měla skončit už minulý týden, kurátoři Muzea umění Olomouc se rozhodli svou výstavu ikony barokního malířství Franze Antona Maulbertsche v Arcibiskupském zámku v Kroměříži prodloužit až do 6. října. Tento víkend máte poslední možnost spatřit pohromadě díla jednoho z nejvýraznějších malířů druhé poloviny 18. století, který proslul díky svému osobitému stylu s výraznou barevností i strhujícími světelnými efekty.

Život a dílo Franze Antona Maulbertsche (1724–1796) spadají do doby, kdy dochází k poslednímu vzepjetí barokní imaginace a pozvolnému nástupu klasicismu a osvícenství. V jeho více než půl století trvající tvorbě najdeme již zmíněnou vystupňovanou barokní expresivitu, ale i neméně osobitou reakci na umírněný klasicismus vyznačující se pevnějšími tvary, přehlednou kompozicí i tlumenějšími tóny. Letos je tomu 300 let od narození této inspirující osobnosti, které Muzeum umění Olomouc připravilo výstavu <em>Maulbertsch pinxit. Zakázky Franze Antona Maulbertsche na Moravě a v Čechách. </em>Samotné prostory Arcibiskupského zámku jsou jedním z exponátů, neboť zde malíř zanechal výraznou stopu – v roce 1759 uskutečnil výmalbu zdejšího Manského sálu.  

Maulbertsch byl nejen významným umělcem, ale také úspěšným podnikatelem. Značná pracovní vytíženost jej přiměla k zavedení efektivně pracujícího ateliéru, v němž se v průběhu čtyř desetiletí vystřídalo hned několik výrazných, jinak samostatně působících malířů. Mistr se sám obvykle soustředil na nástěnnou malbu, její kompoziční rozvrh a figurální složku. Vyhotovením oltářních obrazů nezřídka pověřoval své kolegy, ať již zastřešené chodem dílny, nebo speciálně pro konkrétní zakázku přizvané. V obou případech pak tito umělci vypracovávali zadané oltářní obrazy v tzv. Maulbertschově stylu, byť se ve svých samostatných pracích prezentovali osobním, často vizuálně odlišným malířským projevem. Maulbertschova role se v těchto případech omezovala na vypracování olejové skici, kterou předkládal ke schválení objednavateli a následně ji poskytoval jako víceméně závazný podklad danému malíři. Tyto skici se velmi brzy staly také vyhledávaným artiklem – byly často kopírovány, variovány a byl o něj velký zájem ze stran široké veřejnosti.

Načítání obsahu…