TISKOVÁ ZPRÁVA
  • VÝSTAVA: Malá architektura. Nábytková a interiérová tvorba Dřevopodniku Holešov
  • TERMÍN: 19 06 – 12 10 2025
  • VERNISÁŽ: 19 06 2024 v 18:30
  • MÍSTO: Muzeum moderního umění, Salon a Kabinet
  • AUTORKA A KURÁTORKA: Klára Jeništová
  • ODBORNÁ SPOLUPRÁCE: Josef Cigánek, Viliam Chlebo, Tomáš Jelínek, František Matyáš, Milan Možný, Oldřich Novotný, Karel Plšek, Zdeněk Rothbauer, František Tomaník
  • PŘEKLADY: Simon Gill
  • PROSTOROVÉ ŘEŠENÍ: David Helcel
  • GRAFICKÝ DESIGN: Petr Šmalec
  • ZÁPŮJČKY EXPONÁTŮ: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, Moravská galerie v Brně, Muzeum města Brna, Muzeum regionu Valašsko, Vlastivědné muzeum v Olomouci, Divadlo Viola, 1000zgarb, Formhaus (PL), JELÍNEK nábytek, NANOVO, Prague Design Icons, Taranis, soukromé sbírky

Příběh Dřevopodniku Holešov, kdysi největšího výrobce nábytku z dřevolaminátu (ohýbaných dřevěných lamel) ve střední Evropě, se začal psát v roce 1958. Vůdčí osobností firmy se stal architekt Ludvík Volák (1909–1989), který dokázal navázat na regionální prvorepublikou nábytkářskou tradici a vnést do ní skandinávskou inspiraci. Vznikl tak nábytek nezvykle vysokých funkčních i estetických kvalit. Nebývalého úkazu na tuzemském trhu si všimli přední českoslovenští architekti, kteří Dřevopodnik začali zvát ke spolupráci na státních zakázkách. V šedesátých letech se tak zrodila značka, která dokázala z lokálních zdrojů vytvořit mezinárodně ceněný design.

Nevšední produkci holešovského Dřevopodniku představuje od 19. 6. do 12. 10. 2025 v Muzeu umění Olomouc výstava Malá architektura.

Díky spolupráci se špičkovými architekty a designéry vznikly jedinečné interiéry československých ambasád, pavilonů EXPO, hotelů, kanceláří ČSA či kulturních a restauračních zařízení, které dodnes v symbióze s četnými uměleckými díly představující to nejlepší z československé výtvarné kultury. „V případě nábytku nezřídka vidíme originální artefakty vytvořené na míru určitým prostorům ‒ dnes již bohužel povětšinou zaniklých. Zakázková spolupráce s předními československými autory a malosériová výroba učinila z nábytku cenné, ale mnohdy nedostupné kusy,“ říká autorka výstavy Klára Jeništová.

SPOLUPRÁCE S IKEA

Spolupráci s Dřevopodnikem navázala švédská firma IKEA na počátku šedesátých let, ačkoliv svou první prodejnu v Československu otevřela až v roce 1991 v Praze. Expandující společnost hledala levné a spolehlivé dodavatele a řadu z nich našla v zemích za železnou oponou. Dřevopodnik uskutečnil první zakázky pro IKEA v roce 1964 a v katalogu z roku 1967 se objevují tři holešovské modely: křeslo TURKU navržené Illmarim Lappalainenem, křeslo VILÖ navržené Gillisem Lundgrenem a sestava stolů VENA od Erika Wørtse. Ve spolupráci s návrháři IKEA podnik vyvíjel i další varianty, včetně pružících a houpacích křesel. Většina z nich se do katalogů švédské firmy nedostala, a tak je Dřevopodnik zařadil do své nabídky. Znalosti severských tvůrců výrazně pomohly k jeho techonologickému růstu i prosazení se na místním trhu. „Kvůli vzrůstající poptávce po výrobcích i spolupráci na interiérovém vybavení prestižních státních zakázek nakonec musela firma z Holešova spolupráci s IKEA z kapacitních důvodů ukončit,“ doplňuje Klára Jeništová.

Ačkoliv po roce 1989 čekaly Dřevopodnik ekonomické změny i privatizace, dokázal ještě nějakou dobu čerpat z navázaných kontaktů. S příchodem nového tisíciletí však výroba lamelového nábytku úplně vymizela.

Výstava Malá architektura vznikla v návaznosti na muzejní podsbírku architektury – fond Řepa (EXPO), fond Machoninovi, fond Filsak – i na sbírku užitého umění a její linii nastavenou předchozí kurátorkou Anežkou Šimkovou. Tematicky i regionálně rozšiřuje fenomén ohýbaného nábytku o díla druhé poloviny 20. století, jež svou kvalitou přesáhly hranice Československa. Vedlejším plusem výstavy je také snaha rozlišit někdy směšovanou tvorbu místně blízkých továren – národního podniku TON s nábytkem z ohýbaného masivního dřeva a Dřevopodniku Holešov, podnik místního hospodářství, s nábytkem z dřevolaminátu.

KATALOG

Výstavu doprovodí česko-anglický katalog, který zájemce uvede do historie výroby nábytku z ohýbaných lamel i do československého poválečného nábytkářského průmyslu. Kapitola o historii samotného Dřevopodniku neopomíjí ani jeho spolupráci s nábytkářskou firmou IKEA. Katalog se zaměřuje také na spolupráci s československými architekty a návrháři na interiérech významných staveb. Bohatá obrazová příloha čerpající z dobových materiálů ukáže proslulé i doposud zcela neznámé modely nábytku vzniklé unikátní metodou ohýbaní lamel.