Kristova cesta na Golgotu ulicemi Jeruzaléma

TISKOVÁ ZPRÁVA
  • VÝSTAVA: Kristova cesta na Golgotu ulicemi Jeruzaléma. Restaurovaná grafika ze sbírky Muzea umění Olomouc
  • TERMÍN: 10 04. – 06 07 2025
  • VERNISÁŽ: 10 04 2025 v 18:30
  • MÍSTO: Arcidiecézní muzeum Olomouc, Kaple sv. Jana Křtitele
  • KURÁTORKA: Helena Zápalková
  • RESTAUROVÁNÍ: Veronika Klimszová, Ondřej Žák
  • KONZERVÁTORSKÁ PŘÍPRAVA EXPONÁTŮ: Tomáš Guľáš, Gabriela Polívková, Ondřej Žák
  • FOTOGRAFIE: Markéta Lehečková, Zdeněk Sodoma
  • INSTALACE: Daniel Opletal, Vlastimil Sedláček, Filip Šindelář
  • GRAFICKÝ DESIGN: Martin Cenkl, Petr Šmalec
  • PŘEKLAD: Zuzana Henešová
  • VIDEO: Kamil Zajíček
  • EDUKAČNÍ PROGRAMY: Hana Lamatová, Marek Šobáň, Denisa Tessenyi

Vůbec největší známou barokní grafiku, jaká byla ve své době vytištěna z jedné měděné matrice na jeden list ručního papíru (82 x 121 cm), uvidí návštěvníci Arcidiecézního muzea Olomouc. Jedná se o výjimečný tisk augsburského kreslíře, rytce a nakladatele Johanna Daniela Herze staršího – Pohled na Jeruzalém s Kristovými pašijemi – z doby kolem roku 1735, který strávil řadu let zapomenut v depozitáři. Dílo nyní prošlo náročným restaurováním a veřejnost bude mít vůbec poprvé možnost jej spatřit na výstavě v kapli sv. Jana Křtitele ve Zdíkově paláci.

„Zobrazení starověkého Jeruzaléma z ptačí perspektivy obsahuje obrovské množství detailů, biblických staveb a míst, zaplněných množstvím postav, mezi nimiž lze rozeznat všechny důležité epizody Kristova velikonočního příběhu, odehrávajícího se současně v jednom okamžiku,“ říká kurátorka Helena Zápalková.

Na grafiku lze nahlížet jako na svébytné umělecké dílo, které zaujme výjimečnou fantazií autora či výtvarnými a řemeslnými kvalitami, ale neméně zajímavá je i její původní funkce spjatá se zbožnými praktikami imaginárních poutí či opakovaným zpřítomňováním velikonočních událostí. „Pro křesťany byla starověká Palestina – označovaná jako Svatá země – místem života, smrti a zmrtvýchvstání Ježíše Krista, kam směřovali první poutníci. Jenže vysoké náklady, časová náročnost i nebezpečí na cestách byly pro mnohé věřící nepřekonatelné. Již ve středověku se proto rozvinuly speciální techniky, které pomáhaly konstruovat představu Jeruzaléma mimo čas a prostor, tedy v mysli a srdci poutníka. Pro tyto – dnes bychom řekli – virtuální cesty na posvátná místa se vedle zbožných textů, později doprovázených obrazy, začaly využívat skutečné poutní itineráře, popisy svatých míst, mapy i umělecká díla,“ vysvětluje Helena Zápalková. Hmatatelnou stopou pak byly i předměty, které si poutníci přiváželi domů, například úlomky hornin, kousky hlíny nebo různé poutní suvenýry.

Některé z těchto artefaktů, zapůjčených ze státních i církevních sbírek, na výstavě tematicky doplňují restaurovanou barokní grafiku. Spatřit můžete například rozkládací miniaturu chrámu Božího hrobu za 17. až 18. století z olivového dřeva, která je vykládaná perletí a velbloudí kostí. Nebo také téměř dvou a půl metrový obraz Jeruzaléma s paralelně probíhajícími Kristovými pašijemi a dalšími biblickými výjevy, pocházející z kláštera premonstrátů v Milevsku.

RESTAURÁTORSKÝ PROJEKT

Výstavním projektem Kristova cesta na Golgotu ulicemi Jeruzaléma pokračuje Muzeum umění v dlouhodobém, již více než dvacet let probíhajícím cyklu tzv. restaurátorských výstav. Cílem je představovat veřejnosti nejen cenná umělecká díla, ale přibližovat také často náročný proces jejich restaurátorské obnovy.

Aktuální restaurování probíhalo tentokrát přímo v restaurátorských ateliérech muzea v letech 2022 až 2023. „Grafika byla po svém objevení silně znečištěná, na několika místech mechanicky poškozená trhlinami a vzhledem k dlouhé expozici světlem v minulosti velmi ztmavlá, zežloutlá. Během restaurování musela proto projít zdlouhavým procesem čištění, které se stalo zásadním krokem nejen pro zlepšení její estetické, ale také fyzické kondice,“ říká Veronika Klimszová, restaurátorka prací na papíře.

Nesnadná byla přitom i samotná manipulace s takto velkým formátem papíru. Dílo bylo současně již v minulosti netypicky adjustováno na dřevěný podrám a vsazeno do ozdobného rámu se sklem. Přestože nešlo o původní adjustaci, měla již svou historickou hodnotu, kterou jsme se rozhodli zachovat. Restaurováním prošel proto také ozdobný rám, kterému se věnoval restaurátor Ondřej Žák

Během výstavy vyjde také bohatě ilustrovaný doprovodný katalog, který zevrubně představí samotnou grafiku, přiblíží mnohé detaily, její historii a problematiku její současné restaurátorské obnovy. Uvede také do širšího kontextu další zajímavé doprovodné exponáty.

ZAPŮJČITELÉ

  • Arcibiskupství olomoucké
  • Královská kanonie premonstrátů na Strahově
  • Národní muzeum – Historické muzeum v Praze
  • Národní památkový ústav
    – ú. p. s. v Českých Budějovicích – Státní hrad a zámek v Českém Krumlově
    – ú. p. s. v Kroměříži – Státní zámek Rájec nad Svitavou
    – ú. p. s. na Sychrově – Státní zámek Hrádek u Nechanic
    – ú. p. s. v Ústí nad Labem – Státní zámek Žleby
  • Vědecká knihovna v Olomouci
  • soukromá sbírka