Jak Západ objevoval umění zpoza železné opony
Klíčovým místem pro české, slovenské a obecně středoevropské výtvarné umění se za tuhé normalizace stala překvapivě západoněmecká Bochum. Za tímto výlučným zjevením stál ředitel tamního muzea umění Petr Spielmann (1932-2020). Tento historik umění v roce 1969 opustil Československo, usadil se v tehdejším Západním Německu a pracoval v Kunstmuseu Bochum nejprve jako lektor, později kurátor a nakonec v letech 1972 až 1997 jako ředitel.
Právě Spielmann začal od počátku 70. let budovat sbírku umění zpoza železné opony, což byla věc na „kapitalistickém západě“ nevídaná.
350 výstav i kulturní festival
Otto Gutfreund, Josef Šíma, Mikuláš Medek, Kubismus a hudba, Jan Amos Komenský… To je jen malá výseč z výstav, které Spielmann v Bochumi uspořádal. Díky němu se milovníci umění seznamovali s díly, k nimž v éře studené války neměli přístup. Těchto výstav bylo celkem 350.
Nešlo jen o výstavy a rozšiřování uměleckých sbírek. V roce 1974 Spielmann stál u zrodu mezinárodního kulturního festivalu expatů, emigrantů a gastarbeiterů Kemnade International. Prvního ročníku se v červnu zúčastnilo 12 tisíc návštěvníků a tato akce v pozměněné podobě probíhá dodnes.
Spielmannova pracovna i další Toyen v Olomouci
V rámci letošní výstavy Trienále SEFO 2024 přeneslo Muzeum umění Olomouc Spielmannovu bochumskou pracovnu do svých prostor a na ni navázalo díla z bochumské sbírky, které vystavilo ve své stálé expozici moderního umění. Návštěvníci tak mohou spatřit obrazy Toyen, Josefa Šímy, Władysława Strzemińského, Josefa Alberse a dalších osobností středoevropského prostoru.
Výstava nazvaná stigmaticky Ghetto střední Evropa tak nabízí originální vhled do práce Petra Spielmanna, jedné z nejdůležitějších osobností výtvarného umění druhé poloviny 20. století.