Michal Kalhous (*1967)
Jeho dílo rezonuje především na olomoucké a ostravské scéně. Svou tvorbou se zařadil do proudu postmoderní české fotografie, která se snažila vymanit ze sevření do té doby všeobecně uznávaných pravidel. Zachycováním všedních předmětů a pomíjivých výjevů i záměrným uměleckým zviditelňováním technických nedokonalostí se o něm hovoří jako o výrazném představiteli neokonceptuálního směru tzv. „nefotografie“.
Studoval matematiku, fyziku a dějiny umění na Univerzitě Palackého. Je absolventem Základní umělecké školy Miloslava Stibora v Olomouci. Doktorský titul získal na Fakultě umění a designu v Ústí nad Labem.
Dnes působí jako děkan Fakulty umění Ostravské univerzity. Předtím rovněž vedl katedru intermédií a ateliér tvůrčí fotografie na téže fakultě.
AKTUALITA: 07 06 2022
Krátce poté, co edice Olomoučtí fotografové získala Cenu Olomouckého kraje za přínos v oblasti kultury, přidává Vydavatelství Univerzity Palackého (VUP) a Muzeum umění Olomouc (MUO) do série již čtvrtý díl. Nejnovější publikace se věnuje Michalu Kalhousovi, významnému solitérovi domácí fotografické scény. Jeho práce bývají nejčastěji spojovány s pojmem „nefotografie“ a uměleckým využitím technických nedokonalostí klasické analogové fotografie.
Kalhousovými „modely“ byly od počátku 90. let minulého století banální předměty, které ho denně obklopovaly. Postupně se škála témat rozšířila o obyčejné příběhy z všedního rodinného života. Divák v jeho tvorbě (i v knize) nalezne jak kompozice ze zvířecích mrtvolek či monolity z okousaných čokoládových figurek, tak i záznamy okamžiků radosti při hře s dětmi, na výletech rodinou a přáteli. Příběh jednotlivých fotografií podtrhla kurátorka MUO a editorka knihy Štěpánka Bieleszová promyšleným výběrem a skládáním fotografií.
„Michal Kalhous patří k velmi originálním tvůrcům na poli současné české fotografie. Jeho osobitost přitom nespočívá pouze v tématu, ale rovněž přístupu. Stále pracuje s analogovou fotografií. Ve svých minimalistických černobílých kompozicích využívá nadstandartní formáty, kdy je často bezvýznamný předmět díky enormnímu zvětšení vyobrazen jako monumentální plastika,“ říká Štěpánka Bieleszová. „Kalhous pracuje velmi svobodně. Ignoruje zavedená formálních pravidla, pro své práce se nebojí přijmout označení ‚nefotografie‘. V jeho případě můžeme hovořit o opravdovém solitérovi české fotografie,“ doplňuje.
Kalhous, vystudovaný přírodovědec a uměnovědec a dnes mj. děkan Fakulty umění Ostravské univerzity, svůj osobitý rukopis totiž buduje rovněž po technické stránce, kdy záměrně nechává na fotkách průchod nedokonalostem a neumělosti, které jsou spojeny s analogovou fotografií. Fotografie neretušuje, nedoostřuje či je podexponovává, což jim dodává na charakteristické estetice.
„Michal Kalhous je ten typ fotografa, kterého museli objevit jiní. První výstavy jeho snímků v devadesátých letech probíhaly prakticky bez větší iniciativy autora. A přestože se v dnešní době již v uměleckých kruzích jedná o zavedené jméno, komplexní knižní monografie jeho fotografií dosud neexistovala. Jsme proto rádi, že edici Olomoučtí fotografové rozšiřujeme právě o něj,“ poznamenává Aleš Prstek, ředitel VUP.
Knihu fotografií Michala Kalhouse lze zakoupit na e-shopu VUP. V edici Olomoučtí fotografové již rovněž VUP a MUO představily knihy mapující dílo mistra aktu a ženského portrétu Miloslava Stibora, autentického dokumentaristy života za normalizace Petra Zatloukala a přední postavy české avantgardní fotografie Karla Kašpaříka.
Edici finančně podpořili Ministerstvo kultury ČR, Statutární město Olomouc, Olomoucký kraj a Institut tvůrčí fotografie FPF SU v Opavě.