AKTUALITA | 12. 12. 2016
Výstavu Victora Vasarelyho připravujeme pro Alšovu jihočeskou galerii v Hluboké nad Vltavou. Muzeum umění Olomouc je totiž jedinou státní institucí v České republice, která vlastní početnou sbírku děl zakladatele op-artu. Aby červnová výstava v Hluboké měla reprezentativní charakter, podnikla minulý týden kurátorka Gina Renotière cestu do Fondation Vasarely v Aix-en-Provence ve Francii, kde jednala o případných zápůjčkách.
„Jednání dopadla skvěle. Podařilo se dohodnout zapůjčení více než padesáti Vasarelyho prací. Jsou mezi nimi obrazy, objekty i tapisérie. Jedná se navíc o díla, která zatím nebyla mimo muzeum v Aix-en-Provence vystavena,“ byla potěšena výsledkem cesty Renotière.
Soubor exponátů z Francie v Hluboké doplní sbírku Muzea umění Olomouc, která zahrnuje tapiserii Harmas (1966), obraz Terek (1951) a 33 grafických listů z let 1937–1986. „Ještě budu jednat s kolegy z Janus Pannonius Múzea ve Vasarelyho rodné Pécsi, zda by do Hluboké nezapůjčili několik velkoformátových prací, tedy tapisérií,“ doplnila kurátorka s tím, že výstava v Alšově jihočeské galerii bude zahájena 24. června a potrvá do 1. října.
Zápůjčka z Fondation Vasarely přitom rozhodně není samozřejmostí. Vybudování dobrých vztahů s francouzskými kolegy věnovala Renotière několik let diplomatického úsilí. Podařilo se jí především navázat a rozvíjet kontakt s Vasarelyho vnukem Pierrem Vasarelym. „Je výhradním dědicem a správcem uměleckého odkazu Victora Vasarelyho a také předsedou Fondation Vasarely,“ vysvětlila historička umění. Vyvrcholením spolupráce byl nákup zmíněného souboru prací spojený v roce se dvěma výstavami a veřejnou sbírkou.
Minulý týden v Aix-en-Provence měla Renotière příležitost za dosavadní spolupráci poděkovat. „Během naší návštěvy se konala výroční schůzka nadační rady. Mohla jsem tedy na této úrovni nejen vyjádřit dík, ale také představit naši instituci,“ řekla Renotière.
Spolu s ní byl ve Francii také kameraman Kamil Zajíček, který dotočil další záběry a rozhovory do již existujícího dokumentu o Victoru Vasarelym, který vznikl pro projekt Central European Art Database (CEAD) a je k vidění na muzejním kanálu YouTube (video pod článkem). „Natočili jsme například interview s hlavním architektem probíhající rekonstrukce Vasarelyho muzea. Navštívili jsme i zámek v Gordes s nově instalovanou stálou expozicí Vasarelyho děl a jeho ateliér. Díky novým záběrům a rozhovorům stávající dokument rozšíříme, aby mohl doplnit výstavu v Hluboké,“ vysvětlil Zajíček.