CENTRAL vstupuje do druhého roku svého fungování

TISKOVÁ ZPRÁVA

CENTRAL – scéna pro živé umění Muzea umění Olomouc má za sebou první rok svého fungování. Za dobu, která formálně spadá do dvou sezon (23/24 a 24/25), se v něm uskutečnilo 140 akcí nejrůznějšího typu a uměleckého žánru – divadelních a tanečních představení, koncertů, filmových projekcí, poslechových pořadů, autorských čtení, konferencí či komentovaných prohlídek. Celkově CENTRAL v roce 2024 navštívilo 11 tisíc diváků.

„První rok provozu byl pro produkční tým CENTRALU jakýmsi zatěžkávacím obdobím, během něhož jsme si vyzkoušeli velmi pestrou směsici programových variant a velmi rychle jsme získali přehled, co a jak zde funguje jak ve smyslu dramaturgické produkční přípravy, tak divácké odezvy,“ říká vedoucí produkčního oddělení MUO Alexandr Jeništa.     

V druhém roce provozu se bude programová náplň CENTRALU rozvíjet na vytyčeném půdoryse. Osou programu zůstávají vlastní dramaturgické linie:

  • divadelní inscenace napříč žánry, jejichž společným jmenovatelem jsou vysoká umělecká hodnota a výrazové prostředky současného divadla. Na této bázi je naším dlouhodobých a strategickým partnerem dramaturgický tým festivalu Divadelní Flora.
  • česká a částečně i zahraniční produkce současného loutkového divadla pro nejmenší diváky i dospělé publikum 
  • filmový klub FilmArt ve třech základních tematických cyklech – spiritualita ve filmu, současný film a umělecký dokument
  • hudební produkce současné české i zahraniční klubové scény
  • autorská čtení českých i zahraničních autorů a autorek

V divácky nejatraktivnějších měsících (jaro/podzim) pak nadále budou těžiště programu tvořit festivalové produkce. V roce 2024 byl CENTRAL scénou hned deseti olomouckých festivalů (Bonjour Fest, Jeden svět, Academia Film, Divadelní Flora, Cena Václava Buriana, Prix Bohemia Radio, Das Filmfest, Dny židovské kultury, Trienále SEFO, PAF – Přehlídka animovaného filmu). „K naší velké radosti se k nim v roce 2025 připojí jedenáctý festival – v evropském kontextu zcela jedinečné Ekologické dny Olomouc, které se k nám vrací po (post)covidové odmlce v termínu 10. – 16. dubna,“ dodává Jeništa.

Důležitou součástí dramaturgie zůstává divadlo. Diváci tak mohou zhlédnout například monodrama Máma pražského Divadla pod Palmovkou (středa 19. 2.) v režii Tomáše Soldána s vynikající Terezou Dočkalovou v hlavní roli. Zahraniční produkci představuje inscenace Imagine: Hellos and goodbyes (3. 3.) v podání Farn Kollektiv z německého Freiburgu. Titul oceňovaného režiséra Tobiase Staaba se věnuje fenoménu AI a vznikl v komunikaci právě s umělou inteligencí. CENTRAL se chce věnovat i nejmladší divadelní generaci, a proto uvede autorskou inscenaci Až bude nejhůř (7. 4.) studentů katedry loutkového a alternativního divadla pražské DAMU.

„Další pražský soubor Lachende Bestien se zase rozhodl po svém úspěšném podzimním hostování u nás rozloučit v CENTRALU se svou oceňovanou inscenací Kohlhaas, která má podtitul skoro ekoteroristická. Ve spolupráci s Centrem ekologických aktivit Sluňákov ji uvedeme 16. dubna jako epilog letošních Ekologických dnů.

Do konce sezony čeká diváky také 5 loutkových titulů.

Zvláštní místo má v programu CENTRALU ples Muzea umění Olomouc, jehož druhý ročník se pod názvem OPEN ART PLES koná v sobotu 15. února. Jeho téma tentokrát volně navazuje na aktuální výstavu Metamorfózy v Galerii Arcidiecézního muzea. Připraven je bohatý program – kromě jiného vernisáž fotografií Zdeňka Sodomy ve foyer, taneční představení SATORI v podání Kláry Šléglové a Štěpána Hejny z Taneční konzervatoře v Brně nebo (nejen) umělecká tombola. K tanci hraje brněnská kapela Golden Delicious.  

Paralelně s připravovaným programem také pokračujeme v projektování další etapy rekonstrukce budovy Muzea moderního umění, z níž v příštích letech vzejde MUO CENTRAL coby platforma pro živé umění, která bude mít k dispozici kromě stávající Velké scény (bývalé kino Central) také Malou scénu (bývalé Divadlo hudby) a Zkušebnu (bývalý Radiobar).

ZÁZNAM TISKOVÉ KONFERENCe