AKTUALITA | 5. 4. 2017
Fotograf Jindřich Štreit a kurátorka Štěpánka Bieleszová včera úvodním slovem otevřeli v Café Amadeus výstavu Jana Němečka. Ten déle než dva roky dojížděl do Petrkova, kde se setkával se syny básníka a grafika Bohuslava Reynka a francouzské básnířky Suzanne Renaud. Popíjel s nimi čaj, pojídal sušenky, povídal si a občas při tom Daniela nebo Jiřího vyfotografoval.
„Na Nový rok 2012 jsem vyrazil do Petrkova poprvé. Naslepo. Bez ohlášení, jen veden touhou poznat místo a krajinu, o které jsem dlouho snil, a kterou jsem snad znal z jemných grafik a veršů Bohuslava Reynka. Od té doby, vždy když to šlo, jsem o víkendu ráno, rozespalý sedal na vlak a jel k Havlíčkovu Brodu a ještě dál, šel reynkovskou krajinou těch několik stovek metrů od petrkovského nádraží k zámečku, kde mě na dvoře vítali vyplašení vzlétající holubi a první ze zvědavých koček, které se během roku dokázaly rozmnožit z třinácti na dvacet, a které mě provázely ztichlým přízemím domu, který se nikdy nezamyká, do patra za bratry Danielem a Jiřím. Vlídnost, s kterou mi dovolili znovu a znovu přicházet, s kterou mi vařili čaj a nabízeli sušenky, s kterou mi vyprávěli o Petrkově a o životě, byla daleko důležitější než to, že jsem je mohl fotografovat,“ popsal Němeček
Na adjustaci výstavy spolupracoval s Němečkem grafik Jakub Šolín. „Zvolili kovové zinkové desky, které evokují grafické matrice, jak je připravoval Bohuslav Reynek,“ vysvětlila Bieleszová.
Kromě niterných zážitků si návštěvníci mohou z výstavy odnést i útržky Reynkových básní, na jejichž rubu jsou Němečkovy fotografie. Najdou je v cestovním kufříku.
Pro děti je připraven koutek, kde je čekají pracovní listy a fotografie nainstalované ve výši jejich očí.
Fotografický soubor Reynkovi / Petrkov vznikl na Institutu tvůrčí fotografie jako práce do předmětu Jindřicha Štreita Dokumentární publikace.
Po výstavách v Opavě a Blatné, jsou nyní tyto fotografie v nové adjustaci prezentovány do 25. června v Café Amadeus Arcidiecézního muzea.
Foto: Zdeněk Sodoma