AKTUALITA |20. 7. 2017 Obraz Madona s rouškou od italského renesančního malíře Sebastiana del Piomba se vrátil z londýnské výstavy věnované Michalangelovi a právě Sebastianovi zpět domů. Návštěvníci Arcidiecézního muzea Olomouc ho už od poloviny července mohou znovu obdivovat v naší obrazárně.

AKTUALITA |20. 7. 2017

Vzácný obraz italského renesančního malíře Sebastiana del Piomba Madona s rouškou je doma. Šedevr Arcidiecézního muzea byl od března v Londýně. Tamější Národní galerie jej totiž zakomponovala do expozice Michalangelo & Sebastiano, kterou mohli návštěvníci vidět přímo v hlavní budově na Trafalgar Square.

„Výstava trvala od 15. března do 25. června a byla zaměřená na přátelský umělecký vztah mezi Michalangelem a Sebastianem del Piombo,“ uvedla kurátorka sbírky italského malířství Arcidiecezního muzea Gabriela Elbelová. Del Piombův obraz pak dorazil zpět do České republiky 30. června a od 10. července opět těší návštěvníky olomouckého Arcidiecézního muzea.

šedevr je z francouzského chef-doeuvre a znamená mistrovské dílo, vrchol tvorby

Del Piombo byl původem benátský malíř, který tvořil v první polovině 16. století. Když přišel kolem roku 1511 do Říma, začal malovat pod vlivem Michalangela a Raffaela. Tam vznikl i tento obraz. „Oba tyto vlivy jsou na něm patrné, hlavně v typologii postav, především u Panny Marie v její fyziognomii. S Michalangelem spolu pracovali na mnoha zakázkách a pojilo je i úzké přátelství,“ řekla Elbelová. 

Obraz Madona s rouškou pochází z původní kolekce biskupa Karla Lichtensteina-Castelcorna. „Je to intimní usebraná kompozice krásná i svým tématem. V italském renesančním malířství se tehdy začal pěstovat spící Ježíšek s Madonou nebo Svatou rodinou. Je to exkluzivní malba,“ popsala Gabriela Elbelová. 

Madona s rouškou představuje vrchol italské renesanční tvorby na našem území. Je to jediný del Piombův obraz v Česku. Také proto nebývají jeho zápůjčky až tak obvyklé. Naposledy byla Madona s rouškou zapůjčena před deseti lety do Říma. 

„Zájem o tento obraz je velký, žádostí míváme hodně, ale většině z nich nevyhovíme. Zapůjčujeme ho jen na nejprestižnější výstavy,“ uvedla Alena Jemelková, vedoucí památkové péče z Arcibiskupství olomouckého, které je vlastníkem obrazu. Podle ní je tradičně největší zájem o Tizianův obraz Apollón a Marsyas, o díla Cranachů a právě del Piomba.