AKTUALITA | 21. 6. 2017
Dvacet let od smrti Victora Vasarelyho připomene tohoto francouzsko-maďarského umělce výstava v Zámecké jízdárně Alšovy jihočeské galerie v Hluboké nad Vltavou. Připravila ji vedoucí odboru moderního a současného umění Muzea umění Olomouc Gina Renotière společně s umělcovým vnukem Pierrem Vasarelym. Jen z olomoucké sbírky bude k vidění hned pětatřicet Vasarelyho děl. Na výstavě se podílí také francouzská Fondation Vasarely v Aix-en-Provence a Vasarelyho muzeum v jeho rodné Pécsi (Maďarsko).
„Výstava v Alšově jihočeské galerii představuje svou šíří opravdové unikum, prezentuje totiž díla ze tří významných institucí úzce spojených se jménem a dědictvím Victora Vasarelyho: Fondation Vasarely v Aix-en-Provence a Vasarely Muzeum v maďarské Pécsi Victor Vasarely sám založil a Muzeum umění Olomouc je partnerem Fondation Vasarely a vlastní největší konvolut děl tohoto mimořádného umělce v České republice,“ připomněla kurátorka výstavy Gina Renotière s tím, že výstava potrvá od 25. června až do 1. října tohoto roku.
Reprezentativní výběr tvoří na osm desítek samostatných prací – obrazů, tisků, plastik a tapiserií. Přímo z Olomouce se jedná o třiatřicet grafik, jeden obraz a jednu tapisérii. „Vasarelyho tapiserie Harmas z roku 1966 je unikátní i tím, že ji zhotovila královská manufaktura Aubusson, která během své šestisetleté historie realizuje jen ta nejvýznamnější výtvarná díla v technice tkané tapiserie,“ zdůraznila Gina Renotière.
Význam expozice podtrhuje také osobní účast vnuka Victora Vasarelyho Pierra na vernisáži. On sám se společně s Ginou Renotière podílel také na výběru děl a při přípravě výstavy s ní úzce spolupracoval.
Dokumentární film
Výstavu doplňují také architektonické návrhy stavby Fondation Vasarely v Aix-en-Provence. Fotografie tohoto „muzea architektury“ od česko-australské fotografky Kateřiny Blahové - Bliss a dokumentární film, natočený Kamilem Zajíčkem a Ginou Renotière z olomouckého Muzea umění, byly vytvořeny speciálně pro jihočeskou výstavu. „Film i fotografie představují architekturu sídla nadace, jež je sama výtvarným dílem odrážejícím Vasarelyho striktní nároky na umění – sloužit, být potřebným, podílet se svou imanentní přítomností na pozvednutí kultury svého okolí,“ vysvětlila Renotière.
Vasarelyho tapiserie Harmas z roku 1966 je unikátní i tím, že ji zhotovila královská manufaktura Aubusson.
Na výstavu se podařilo kromě obrazů, serigrafií, architekt. plánů a tapiserií zapůjčit i 8 plastik z Fondation Vasarely, Aix-en-Provence, Francie.
Foto: Dita Pfeferová
Na výstavu se podařilo kromě obrazů, serigrafií, architekt. plánů a tapiserií zapůjčit i 8 plastik z Fondation Vasarely, Aix-en-Provence, Francie.
Foto: Dita Pfeferová
Kurátorka Muzea umění Olomouc Gina Renotière dohlíží na přípravu výstavy.
Foto: Marek Houška
Na výstavě se podílejí hned tři významné instituce zabývající se Victorem Vasarelym. Dvě z nich sám Vasarely založil, tím třetím je Muzeum umění Olomouc.
Foto: Marek Houška
Na výstavě se podílí kromě MUO také Fondation Vasarely v Aix-en-Provence. Dílo Viktora Vasarelyho na místě fotila česko-australská fotografka Kateřina Bláhová-Bliss.
Na výstavě se podílí kromě MUO také Fondation Vasarely v Aix-en-Provence. Dílo Viktora Vasarelyho na místě fotila česko-australská fotografka Kateřina Bláhová-Bliss.
Na výstavě se podílí kromě MUO také Fondation Vasarely v Aix-en-Provence. Dílo Viktora Vasarelyho na místě fotila česko-australská fotografka Kateřina Bláhová-Bliss.
Na výstavě se podílí kromě MUO také Fondation Vasarely v Aix-en-Provence. Dílo Viktora Vasarelyho na místě fotila česko-australská fotografka Kateřina Bláhová-Bliss.
Na výstavě se podílí kromě MUO také Fondation Vasarely v Aix-en-Provence. Dílo Viktora Vasarelyho na místě fotila česko-australská fotografka Kateřina Bláhová-Bliss.
Arcidiecézní muzeum Olomouc | 10.00-18.00 |
Muzeum moderního umění | 10.00-18.00 |
Arcidiecézní muzeum Kroměříž | 8.30-18.00 |
Středa | 6. 12. 2023
Pokladna otevřená út–ne 10-18 hodin, Rezervace na pokladna@muo.cz
telefon: 585 514 241