Následujte nás


Přihlásit se k odběru novinek

 

Dagmar Havlíčková představí své kresby v Praze

AKTUALITA | 22. 8. 2018

Dagmar Havlíčkovou, kustodku Arcidiecézního muzea, denně obklopuje doslova tisíc let naší kultury. Ona sama také maluje a především kreslí. Právě její unikátní kresby si nyní budou moct milovníci umění prohlédnout, a to od středy 12. září v Pravoslavném chrámu sv. Cyrila a Metoděje v Resslově ulici v Praze. 

„Její kresby jsou unikátní nejen svými obřími rozměry. Už samotná technika jejich vzniku je výjimečná. Svá díla totiž autorka nekreslí tradičním způsobem, ale píše. A to doslova. Denně 4 až 5 hodin tráví psaním nekonečných vět. Využívá kombinací barevných i černých tuší, věty umisťuje v řadách nad sebou i pod sebou, vrství je a přepisuje přes sebe. Vznikají tak náhodné ornamenty i pozoruhodně pravidelné obrazce, někdy podobné tkaným strukturám primitivních národů,“ přibližuje dílo Dagmar Havlíčkové kurátorka Muzea umění Štěpánka Bieleszová.

„Není výjimkou, že na jedné takové kresbě autorka stráví desítky hodin až několik měsíců. Její tvorba nemá v českém umění obdoby a je metodou srovnatelná například s tvorbou nekonečné číselné řady francouzsko-polského umělce Romana Opałky (1931–2011) nebo okrajově s rozměrnými nočními kresebnými záznamy olomouckého rodáka Václava Stratila (*1950),“ dodává Bieleszová.

Kresebné práce Dagmar Havlíčkové doposud unikaly pozornosti jak laické, tak i odborné veřejnosti. Havlíčková přitom patřila již v 80. letech minulého století společně se svým mužem Jiřím Aloisem Havlíčkem (1948–1997) k neoficiální umělecké komunitě na Moravě a v Olomouci. Právě z jeho stínu se jí podařilo vystoupit až po jeho smrti v roce 1997. Rozšířila tak řadu dnes již mezinárodně uznávaných autorek, jejichž tvorba byla plně oceněna až po smrti jejich slavných manželů. Havlíčková se řadí po bok umělkyň, mezi nimiž vyniká například výtvarnice Běla Kolářová (1923–2010), manželka básníka a výtvarníka Jiřího Koláře (1914–2002), nebo fotografka Emila Medková (1928–1985), žena surrealistického malíře Mikuláše Medka (1926–1974) či Ludmila Padrtová (1931–2016), žena teoretika Jiřího Padrty (1929–1978), dnes odborníky nazývaná první dáma české abstrakce.

Dílo Dagmar Havlíčkové zapadá do širšího okruhu tzv. olomoucké kresby, který tvořila řada významných a dnes již celostátně uznávaných autorů (J. Lindovský, P. Jochmann, I. Kosková, L. Daněk, V. Havlík). Výstava zpracovává dílo mimořádné kreslířky a zároveň také postihuje i významný společensko-kulturní fenomén 80. let minulého století v Olomouci, jakým byla kresebná tvorba moravských umělců tvořících v undergroundu.

Vernisáž se koná 12. září v 17.30 v prostorách Pravoslavném chrámu sv. Cyrila a Metoděje v Resslově ulici v Praze. Výstava pak potrvá až do 28. října a navštívit ji můžete během bohoslužby. Muzeum umění je spolupořadatelem této akce.


Dnešní otevírací doba

Arcidiecézní muzeum Olomouc 10:00–18:00
Muzeum moderního umění 10:00–18:00
Arcidiecézní muzeum Kroměříž zavřeno

Pátek | 14. 12. 2018

Dnes je otevřeno


Pokladna otevřená út–ne 10-18 hodin, Rezervace na pokladna@olmuart.cz
telefon: 585 514 241

9 Otevřených výstav

Přihlásit se k odběru novinek

 
© MUZEUM UMĚNÍ OLOMOUC 2016